DSB presses af udenlandske konkurrenter
Det danske, statslige togselskab DSB er lige nu under massivt pres for øget konkurrence på jernbanen her i landet på grund af et forslag fra Kommissionen.
Transportministeriet og DSB kan på nuværende tidspunkt ikke overskue de fulde konsekvenser af EU-forslaget, men DSB fastslår i et høringssvar, at det kan give store udfordringer.
De største problemer ser DSB ved en kommende bølge af udbud af alle større togstrækninger i Danmark og resten af EU. Forslaget lægger op til, at offentlige kontrakter maksimalt må indeholde en tredjedel af den samlede volumen af togtransport i de enkelte medlemslande. Men det er for vidtgående, mener DSB.
DSB ser store udfordringer i dette forslag, skriver selskabet i sit høringssvar.
Transportministeriet er heller ikke entydigt begejstret for EU-forslaget.
En regel om obligatorisk udbud synes at være mere egnet til at fremme visse store jernbaneoperatørers end jernbanepassagerernes interesser, skriver Transportministeriet i et notat om sagen, som Berlingske Business er i besiddelse af.
Frygten er netop, at udenlandske operatører som Deutsche Bahn vil overtage store dele af de danske togstrækninger. Erfaringen fra busmarkedet viser, at det kan ske. I slutningen af 1980erne og begyndelsen af 1990erne røg DSB ud af busmarkedet, da al buskørsel i EU blev sendt i udbud.