23948sdkhjf

Rimelighed i landsretten

Flemming Damgaard Larsen, MF (V), næstformand for Folketingets Transportudvalg skriver:
Flemming Damgaard Larsen, MF (V), næstformand for Folketingets Transportudvalg skriver:

Den 30. april faldt der, efter lang tids venten, dom i Vestre Landsret i en noget kontroversiel sag, hvor tre chauffører i byretten havde fået store bøder og en betinget frakendelse af kørekortet for at have overtrådt køre-hviletidsreglerne med få minutter.

Jeg er rigtig glad for, at Vestre Landsret nu har blødt byrettens hårde dom op, for intentionerne med køre-hviletidsreglerne er ikke at straffe bagatelovertrædelser og utilsigtede fejl, men derimod at slå hårdt ned på dem, der systematisk snyder deres kolleger og sætter trafiksikkerheden i fare.

Hele balladen startede med, at tre chauffører havde brugt mellem 65 og 75 minutter af deres hviletid på at køre på og af en færge. Efter reglerne må man max bruge 60 minutter. Men det er jo meget vigtigt at huske på, hvorfor chaufførerne blev forsinkede. En chauffør sad eksempelvis i tolden i 50 minutter. Det betød, at han overskred sin tilladte køretid. Jeg er rigtig glad for, at Vestre Landsret har lagt til grund, at denne chauffør ikke selv var herre over sin forsinkelse, og at han derfor ikke havde intentioner om at snyde.

I hver enkelt sag om køre-hviletid, skal man tage hensyn til sagens omstændigheder og sikre, at dommen er proportionel med chaufførernes overtrædelser. Og det er helt sikkert, at en kæmpe bøde og fratagelse af kørekortet ikke er proportionelt med, at en chauffør blev opholdt i tolden. Køre-hviletidsreglerne skal værne om trafiksikkerheden, ikke straffe chaufførerne unødigt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062