Fortsat ratepres præger Maersk Lines udsigter
De seneste ugers drop i containerraterne er et varsel om en langvarig ratekrise for containerrederierne.
Containerrederiernes forsøg på at hæve containerraterne i starten af 2013 er faldet på stengrund. De seneste ugers kraftige ratefald på spotmarkedet - hvor transporten af en 20-fods container fra Asien til Europa nærmer sig 1000 USD - er blot seneste udsving i det Jacob Brejnebøl Knudsen i en erhvervsanalyse på jp.dk, kalder den nye virkelighed for containerrederierne.
Årtiers nærmest konstant vækst i efterspørgslen er afløst af svag vækst i volumener kombineret med en betydelig overkapacitet - en giftig cocktail, der betyder at rederierne formentlig må se den næste varslede rateforhøjelse i maj svinde ind i løbet af få uger.
Da der ikke er udsigt til en markant reduktion i den store ubalance mellem efterspørgsel og kapacitet i en overskuelig fremtid, vil containerrederierne formentlig kæmpe med røde tal på bundlinjen.
Selv de rederier, der har relativt lave omkostninger per transporteret container - som danske Maersk Line - vil få svært ved at holde regnskabsresultaterne i plus.