V: Nej til 40 km/t generelt i byerne
Venstre siger klart nej til et forslag fra det røde flertal i borgerrepræsentationen i Københavns kommune om, at loven skal ændres, så den generelle fartgrænse i byerne nedsættes til 40 km/t, fastslår Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
– Det er fint, at den nuværende lovgivning giver hjemmel til at bykommunerne i samråd med politiet kan fastsætte rent lokale fartbegrænsninger på 40 km/t, hvor forholdene tilsiger dette. Men en firkantet generel sænkning af farten overalt i byerne, herunder på de gennemgående hovedfærdselsårer, vil betyde dårlige flow i trafikken med deraf følgende øget trængsel og forurening. I det hele taget skal vi passe meget på med at lovgive om stive generelle regler, men i stedet give mulighed for, at fartgrænser og anden færdselsregulering tager udgangspunkt i de konkrete lokale forhold, siger Kristian Pihl Lorentzen, der henviser til et aktuelt beslutningsforslag ”Fart med Fornuft”, der er fremsat af Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i april 2013.
Kernen i dette forslag er, at fartgrænserne fremover differentieres, så de afpasses bedre efter de konkrete lokale forslag – med deraf styrket generel respekt for fartgrænserne til gavn for trafiksikkerheden. I de blå partiers beslutningsforslag hedder det bl.a.: Lastbiler, busser og mobilhomes tillades i bymæssig bebyggelse at måtte køre med samme hastighed som personbiler, såfremt strækningen er skiltet med en højere hastighed end de normalt tilladte 50 km/t – dog ej højere end lastbilens normalt højeste tilladte hastighed. Herved undgås overhalinger fra personbiler, som ønsker at køre den tilladte opskiltede.
Beslutningsforslaget, der skal give bedre flow i trafikken samt højne respekten for fartgrænser, behandles i folketinget i løbet af maj måned