Cruise-forlis øger forsikringspræmien for alle rederier
Forliset af det italienske krydstogtsskib Costa Condordia i 2012 betyder højere forsikringsomkostninger for både passager- og fragtrederier.
Langt størstedelen af den globale skibsfart er forsikret i forsikringsselskaber, der er en del af det såkaldte P&I-system - som er en pool af 13 "Protection & Indemnity" klubber. Det betyder, at regningen for det anslået omkring fem miliarder kroner dyre forlis af Costa Concordia skal bæres af alle de 13 P&I klubber. De sender derfor regningen videre til rederierne, der kan se frem til væsentligt højere forsikringspræmier.
Det skriver shippingmediet Shippingwatch.dk.
Forliset af Costa Concordia og flere andre store havarier betyder, at de såkaldte reassurancepræmier øges med 125 pct. for passagerskibe. Fragtskibe slipper noget billigere - for dry cargo stiger reassurancepræmien med
38 pct., mens tankskibe stiger med 16 pct.