Danske Speditører: Tilfredse medlemmer
Tilfredshedsevalueringer og deltagerantallet til foreningens aktiviteter er på et højt niveau
Danske Speditørers formand Jørn Johansen kunne i sin første formandsberetning på dagens generalforsamling i Brejning glæde sig over et godt foreningsår.
- Det skal vi glæde os over lige her og nu. Men så skal vi imidlertid løfte overliggeren og søge og arbejde for endnu bedre resultater, sagde Johansen, der konstaterer, at Danske Speditører er det naturlige sted at være organiseret for den professionelle branchevirksomhed.
Danske Speditører repræsenterer i dag stort set hele speditionsbranchen: medlemsvirksomhederne har en årlig omsætning på ca. 22,5 milliarder kroner og beskæftiger ca. 12.000 medarbejdere.
- Beskæftigelsen i speditionsbranchen er i dag større, end da EU’s indre marked 1. januar 1993 overflødiggjorde en mængde af det papirarbejde ved international transport, som tidligere udgjorde en stor del af branchens aktiviteter. Det skyldes speditørernes evne til produktudvikling og nytænkning i tæt samarbejde med kunde- og leverandørkredsen. Udfordringen i de kommende år bliver at fastholde denne produktudvikling og at sikre tilgang af viden til og om branchen, konstaterer Jørn Johansen.
Stor betydningDanske Speditører organiserer 99,9 procent af alt flygods, 80 procent af al grænseoverskridende trafik og 65 procent af alle oversøiske containertrafikker.
- Speditionen sammenkæder det logistiske funktionsforløb fra vareleverandører over transportleverandører til detailledet og er den afgørende faktor for optimering af godset - og dermed afgørende for at vores kunder er konkurrencedygtige i et globalt marked. Dermed er vores betydning for samfundsøkonomien ikke til at komme uden om, siger Jørn Johansen.
Vigtig videnDanske Speditører har igennem en lang årrække stillet uddannelse til rådighed for branchen igennem sin egen Speditørskole. Det sker i erkendelse af, at der findes opgaver, som ikke varetages i det offentlige uddannelsessystem – samtidig med at behovet for videreuddannelse og efteruddannelse hele tiden vokser.
- Hvis vi skal rådgive vores kunder skal vi være dygtigere end dem, understreger Jørn Johansen.