COWI bag succesfuld privatisering af Saudi lufthavn
Privatiseringen af Madinah Lufthavn, der er den 4. største af Saudi-Arabiens 33 lufthavne, har modtaget hele to prestigefyldte anerkendelserfra det internationale finansielle samfund.
"The infrastructure deal of the year" i 2012 i Project Finance International(PFI) og "Best Transport Project, Afrika & Middle East " i det finansielle tidsskrift, World Finance, for bedste OPP-projekt i 2013.
Privatiseringen af den saudiske lufthavn anses for at være en milepæl i Mellemøsten med hensyn til størrelse, betydning og innovation og skal bane vejen for fremtidige OPP-projekter i regionen. Dertil kommer, at lufthavnen er det første store finansielle transaktionsprojekt i Mellemøsten og Afrika opbygget på et Sharia-kompatibelt finansieringsgrundlag under en OPP-ordning.
-I COWI er vi selvfølgelig stolte af at være med i projekter, som vinder så flotte internationale priser. Det viser styrken af vores kompetencer, og det tager vi med os fremover i kommende OPP-projekter inden for
blandt andet lufthavne, siger lufthavnsdirektør i COWI, Peter Hostrup Rasmussen.
COWI i tæt samarbejde med lufthavnsmyndigheder COWI har som underrådgiver til International Finance Corporation (IFC) været teknisk rådgiver på transaktionen. Arbejdet består blandt andet i at planlægge anlægsinvesteringer, bistå i prækvalifikations- og udbudsprocessen og i tæt samarbejde med de saudiske lufthavnsmyndigheder (GACA) at evaluere de tekniske forslag i forbindelse med Madinah Lufthavn.
GACA lancerede den ambitiøse plan om at modernisere og udvide lufthavnen med privat deltagelse for at imødekomme et kraftigt stigende antal rejsende til Madinah. Især er der stor religiøs rejseaktivitet i Hajjsæsonen (den muslimske pilgrimsfærd til Mekka i årets sidste måned) og også en stigning i pilgrimsrejsende i løbet af året - den såkaldte Umrah-trafik. Begge dele stiller store krav til en lufthavn, fordi pilgrimmene, der ankommer fra hele verden, ofte er uerfarne rejsende og kun taler ét sprog - ofte ikke arabisk.