Shipcraft har betalt høj løsesum for frigivne piratgidsler
Rederiet Shipcraft har været udsat for hård kritik for håndteringen af den 839 dage lange gidseltagningen besætning fra coasteren Leopard– læs hele rederiets egen pressemeddelelse i forbindelse med frigivelsen her.
Sømænd frigivet i Somalia
Efter mere end to års fangeskab er de seks sømænd, der blev kidnappet af somaliske pirater i forbindelse med kapringen af det danske fragtskib M/V Leopard i januar 2011, frigivet og bragt i sikkerhed.
De to danske og fire filippinske sømænd er for ganske kort tid siden blevet løsladt ud fra Somalias kyst og befinder sig nu i trygge omgivelser.
- Det er med meget stor glæde og lettelse, at vi kan meddele, at vores kollegaer endelig er frigivet. De sidste mere end to år har været særdeles traumatiske og umenneskelige for vores besætning og deres familier, og vi glæder os meget til atter at få vores kollegaer hjem, siger Claus Bech, direktør i Shipcraft.
- Jeg har netop talt med sømændenes familier. Det var et meget bevægende øjeblik, og det siger sig selv, at den lykkelige besked blev modtaget med stor glæde, siger Claus Bech, der nu selv tager af sted for at møde sømændene på deres opholdssted.
I sikkerhed med professionelt personaleSømændene befinder sig i sikkerhed og er omgivet af professionelt personale, heriblandt læger og psykologer.
- De første vurderinger er, at vores kollegaer efter omstændighederne har det ok. Men det er vigtigt for os, at de får den bedst mulige lægelige hjælp nu, og så snart vores besætning er blevet grundigt undersøgt og har fået lægernes accept, vil de blive hjulpet hjem til deres familier, siger Claus Bech.
Umenneskelig situationFor gidslerne har den lange tid i fangeskab været umenneskelig og opslidende. På nuværende tidspunkt er den konkrete viden om deres tilbageholdelse begrænset. Sømændene blev kidnappet af somaliske pirater i Det Arabiske Hav i januar 2011, da piraterne kaprede fragtskibet M/V Leopard. Piraterne fik imidlertid beskadiget skibet under angrebet og måtte derfor efterlade skibet drivende. Piraterne kidnappede i stedet besætningen og tog dem siden med ind på land, hvor de blev flyttet rundt på forskellige lokationer. Gidslerne har i få tilfælde fået lov til at tale med deres familier.
Shipcraft har nu fokus på at hjælpe sømændene tilbage til et normalt liv. Når sømændene snart vender hjem, har de først og fremmest brug for fred og ro samt uforstyrret samvær med deres familier.
- De traumatiske og umenneskelige oplevelser, vores kollegaer har været igennem, har selv sagt sat dybe spor hos dem. Vi har nu al vores fokus på at sikre sømændene en god reintegration, siger Claus Bech.
Tæt samarbejde med myndigheder og gidseltagningseksperterSiden besætningens kidnapning har Shipcraft arbejdet tæt sammen med de danske myndigheder for at sikre den bedste håndtering af situationen. Rederiet har i hele forløbet desuden haft tilknyttet velrenommerede udenlandske - og siden ultimo 2011 også danske - gidseltagningseksperter. Eksperterne har igennem hele forløbet rådgivet Shipcraft i de særdeles vanskelige forhandlinger med piraterne.
Shipcraft har betalt løsesummen- Gidselsagen har trukket ud i mere end to år. Vi er et meget lille rederi, og piraterne har haft helt urealistiske forventninger til løsesummen, siger Claus Bech.
- Vi har sammen med vores rådgivere kæmpet hårdt hver eneste dag siden kidnapningen for at finde en løsning. Vi er glade for, at det hårde arbejde, som alle involverede har lagt i at få besætningen løsladt, nu er blevet belønnet med vores kollegaers frigivelse. Vi vil gerne rette en stor tak til vores eksterne eksperter og de danske myndigheder for deres hjælp og assistance i denne svære tid, siger Claus Bech.
Af hensyn til eventuelle fremtidige gidselsituationer kan Shipcraft ikke udtale sig om løsesummens størrelse, men det ligger fast, at Shipcraft har betalt et anseeligt millionbeløb, der er væsentligt højere end i tidligere gidseltagninger, hvor der har været danskere involveret.
Sømændene har brug for roShipcraft beder medierne om at have forståelse for, at sømændene nu har brug for ro og samvær med deres familier.
- Vi har naturligvis forståelse for, at sagen har stor offentlig interesse, og vi vil derfor løbende holde medierne orienteret om nyt i sagen. Det er muligt nu, hvor offentlig omtale ikke længere kan være til skade for vores besætnings frigivelse. Til gengæld er det vores håb, at medierne vil respektere, at vores kollegaer i denne tid først og fremmest har brug for fred og ro sammen med deres familier, siger Claus Bech.