Vil have opmærksomme chauffører
Mens bilen kører med 80 km/t. på landevejen, roder bilisten flere gange med radioen, indstiller sin GPS, læser en sms eller mail og kommer af og til lidt for tæt på modkørende eller rabatten.
Hvis der er passagerer med i bilen, så er der stor sandsynlighed for, at de vil bede chaufføren om at koncentrere sig om at køre bil og ikke lave alt muligt andet.
Det er ikke populært blandt mange passagerer, hvis bilisten er uopmærksom bag rattet.
I en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TDC siger hele 40 % af de adspurgte, at de inden for det sidste år er blevet mere eller meget mere fokuseret på at blande sig, hvis de kører sammen med en bilist, der er uopmærksom.
- Det er meget positivt at stadig flere blander sig, når en chauffør er uopmærksom. Det er vigtigt for alles sikkerhed, at man kører bil, når man kører bil. Hvis flere er opmærksomme i trafikken, kan mange alvorlige ulykker undgås, siger Jon Schwartz, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Fra i dag og de kommende to uger sætter Rådet for Sikker Trafik og TDC for tredje år i træk igen fokus på uopmærksomhed i trafikken, da det er skyld i mange, alvorlige ulykker.
Kampagne-filmen ”Kør bil, når du kører bil” vises i tv. Sammen med information i alle TDC´s tilbudsaviser, skal det minde bilisterne om, at det er vigtigt at have fokus på trafikken og ikke alt muligt andet.
Blandt dem der i 2012 så kampagnen ”Kør bil, når du kører bil” siger hele 65 %, at kampagnen har skærpet deres opmærksomhed på, at det er farligt at læse eller skrive sms, mens de kører bil.
Foruden at rose de passagerer, der blander sig, når chaufføren er uopmærksom, opfordrer Rådet for Sikker Trafik og TDC også virksomhederne til at tage stilling og minde de ansatte om at være opmærksomme, når de sidder bag rattet.
- Virksomheder med kørende medarbejdere, som f.eks. TDC, har også et stort ansvar i trafikken. Vi tager selvfølgelig vores egen medicin i forbindelse med samarbejdet med Rådet for Sikker Trafik. Internt har vi blandt andet kørt en oplysningskampagne med stor succes og jeg kan kun anbefale andre virksomheder at tage fat om emnet, siger Jette Schmidt Lund, CSR chef i TDC.