23948sdkhjf

Chauffører vinder i landsretten

ITD: Landsretten bløder hård byretsdom op i køre- og hviletidssag mod nordjyske chauffører, der blev forsinkede ved frakørsel fra færge.

ITD: Landsretten bløder hård byretsdom op i køre- og hviletidssag mod nordjyske chauffører, der blev forsinkede ved frakørsel fra færge.



I januar 2012 delte byretten i Hjørring en hård dom ud til tre chauffører i en nordjysk transportvirksomhed: De fik store bøder og frakendt deres kørekort betinget for overtrædelser på få minutter af køre- og hviletidsreglerne.

Sagen blev anket som principsag af vejgodstransportens brancheorganisation ITD, og nu har Vestre Landsret i Viborg taget stilling. Chaufførerne slipper for den betingende frakendelse af deres kørekort, og bødestørrelserne lander på et mere fair niveau mellem 1.500 og 4.000 kroner.

- Dommen er et tegn på, at det godt kan lade sig gøre at få danske domstole til at tage hensyn til formildende omstændigheder og menneskelige fejl i sager om køre- og hviletid. Ved bevidst snyd skal der slås hårdt ned, men her har chaufførerne faktisk forsøgt at holde sig inden for tidsgrænsen, og så kan der jo ikke være tale om grove overtrædelser, siger chefkonsulent Lars Nielsen fra ITD.

Gode forklaringer

Sagerne begyndte, da chaufførerne rullede om bord på færger til forskellige destinationer.

Ifølge reglerne skal en chauffør holde et 11 timer langt hvil om dagen. Imidlertid findes der en ”færgeregel”, som betyder, at en chauffør må bruge en time af hviletiden på at køre af og på en færge. I tilfældet med de tre chauffører mente myndighederne ved en efterfølgende kontrol, at chaufførerne havde brugt mellem 65 og 75 minutter på til- og frakørsel, hvor 60 minutter er maksimum.

Imidlertid er der gode forklaringer på overskridelserne. I det ene tilfælde blev chaufføren eksempelvis forsinket 50 minutter i tolden og bagefter af en spirituskontrol. Det betød sammenlagt 15 minutters overskridelse af ”færgetiden”. En anden chauffør fandt de første to rastepladser optaget og blev fem minutter forsinket, før han fandt en parkeringsplads i et industrikvarter.

- De forhold tager Vestre Landsret hensyn til. Overordnet er det en god dom, vi kan bruge fremadrettet, siger Lars Nielsen.

Lettede chauffører

Chaufførerne arbejder i dag stadig hos virksomheden Frank Nørager A/S i Fjerritslev. Her siger direktør Mikael Schmidt:

- Jeg er selvfølgelig glad for, at vi i sidste ende fik ret, men egentlig gør den klokkeklare dom mig også noget harm. Den stivhed og automatik, vi bliver behandlet med i byretterne og på landevejene, frustrerer på den baggrund endnu mere.

Han fortsætter:

- Jeg håber virkelig, dommen vil være med til at give chauffører og vognmænd en bedre hverdag. Ingen branche vil eller bør stå model til at blive jagtet for småfejl og bagateller. Chaufførerne er meget lettede over resultatet, men det har været et hårdt pres for dem at have betingede frakendelser hængende over hovedet så længe.

Med dommen ligger Vestre Landsret sig op ad Urbán-dommen fra EU-domstolen og en dom i den såkaldte Tommy-sag fra Højesteret sidste år. I begge sager gjorde dommerne det klart, at retten skal tage hensyn til proportionalitet i hver enkelt sag. Det vil sige, at retssystemet skal kigge på eventuelle formildende omstændigheder og sikre et fair forhold mellem overtrædelse og sanktion.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063