23948sdkhjf

Nu skal Trafikstyrelsen godkende eksporterende virksomheder

For tre år siden vedtog EU en ny forordning, der træder i kraft mandag d. 29. april. Virksomheder der sender luftfragt skal fremover være godkendte af Trafikstyrelsen og godset skal sikkerhedskontrolleres af kendte fragtagenter.

For tre år siden vedtog EU en ny forordning, der træder i kraft mandag d. 29. april. Virksomheder der sender luftfragt skal fremover være godkendte af Trafikstyrelsen og godset skal sikkerhedskontrolleres af kendte fragtagenter.



I visse tilfælde kan denne kontrol koste virksomhederne ekstra. De nye regler skal øge sikkerheden ved luftfragt, men er også til gavn for firmaerne.

-I DHL har vi i den europæiske region truffet beslutning om at sikkerhedskontrollere alle forsendelser. Det kræver et vist setup med forskellige former for røntgen- og spordetektionsudstyr og uddannelse af personale. Vi har dog allerede været i gang med dette i et par år og sørger i dag for at sikkerhedskontrollere samtlige forsendelser ud af Danmark. Derfor er skæringsdatoen sidst i april ikke noget nyt for os. Det kan den dog være for de eksporterende firmaer i Danmark, der kun en sjælden gang sender med luftfragt og derfor ikke har sat sig ind i de nye regler. Afhængig af hvem de vælger at sende luftfragt med kan de risikere at skulle indlevere deres gods tidligere og at det bliver dyrere at sende afsted, siger adm. direktør Claus Lassen fra DHL Express.

I princippet kan alle danske firmaer blive myndighedsgodkendt, så længe de overholder Trafikstyrelsens krav. Det kan ske ved at udpege en sikkerhedsansvarlig og ved at udarbejde procedurer for alle led i håndteringen af luftfragten. Visse medarbejdere skal også gennemgå en sikkerhedsuddannelse. Og endelig skal Trafikstyrelsen godkende de faciliteter, hvor forsendelserne bliver pakket. Alt i alt vil der altså være tale om større investeringer for at opnå godkendelsen.

-For den enkelte virksomhed bliver det hurtigt dyrt at lade sig myndighedsgodkende. Derfor skal de sende mange pakker til udlandet for at det overhovedet kan betale sig. Det er ikke en engangsudgift, men en kontinuerlig udgift år efter år. Vi har allerede investeret millionerne på vegne af vores kunder for at få systemerne på plads og indestår derved for sikkerheden for enhver forsendelse, der går via os og til udlandet. Kunderne behøver ikke at foretage sig noget, siger Claus Lassen.

Udover at gavne alles sikkerhed ved luftfragt, indebærer den nye EU-forordning også en række fordele for firmaerne. Når afsenderne er såkaldte kendte kunder kan disses pakker hurtigere håndteres og sendes videre til den ønskede destination.

De nye eksportregler gælder for ethvert eksporterende firma uanset dets størrelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.052