Små og mellemstore containerrederier opgiver Asien-Europa-ruter
Drewry: Benhård konkurrence fra de store containerrederiers enorme containerskibe tvinger nicherederier til at opgive de oversøiske hovedruter.
Når Maersk Line til efteråret indsætter det første nye containerskib i Triple-E-klassen – der har en kapacitet på 18.000 TEU – bliver det endnu sværere for de i forvejen trængte små og mellemstore containerrederier at klare sig i konkurrencen på hovedruterne fra Asien til Europa og fra Asien til Nordamerika.
Triple-E-klassen bliver det foreløbigt seneste skud på stammen af de gigantiske containerskibe på mere end 10.000 TEU, som kun de største containerrederier har råd til at anskaffe. Disse containerkæmper kan transporterer containerne med langt lavere omkostninger per container end de mindre containerskibe, som benyttes af de små og mellemstore containerrederier.
I det seneste nyhedsbrev fra shippinganalysebureauet Drewys konstateres det, at op mod 25 nichecontainerrederier har måttet kaste håndklædet i ringen siden 2008 – senest Grand China Shipping (GCS).
Selv om GCS allerede opgav det oversøiske containermarked i 2011, så var tabet så stort – kombineret med tab i rederiets bulk-forretning – at selskabet måtte erklæres konkurs ved en domstol i Hongkong tidligere i år.
Drewry’s research viser, at hovedruterne fra Asien til Europa udelukkende betjenes af de20 største containerrederier. På ruterne over Stillehavet er der kun et par containerrederier uden for top-20 tilbage. På de transatlantiske ruter er der kun fire rederier uden for top-20, der fortsat sejler.
Drewrys vurderer, at udviklingen vil fortsætte, og at det vil blive stadigt sværere for nye aktører at drive forretning på hovedruterne. Udviklingen betyder, at transportkøberne får stadigt færre alternativer.