Alsidighed og håndtering i fokus med Hiabs nye XS 544 kran
Sawo lancerer Hiabs ny XS 544, en 51 tm. kran, hvor effektiv lasthåndtering, større alsidighed og reduceret miljøpåvirkning er i fokus. Funktioner som HiPro, uendelig drej og en variabel pumpe gør Hiab XS 544 endnu bedre til at arbejde under vanskelige forhold med bibeholdt stabilitet, høj kapacitet og forbedret brændstoføkonomi.
Michael Lassen Schmidt, adm. direktør hos SAWO, påpeger at Hiab XS 544 kombinerer alle de egenskaber kranførere værdsætter mest i deres daglige arbejde.
-For at skabe en unik kran, er du først nødt til at forstå de enorme krav, der stilles til dagens vognmænd. Når vi taler med vores kunder i hele landet bliver det hurtigt klart, at vores opgave er at forsyne dem med effektivitet, hurtighed og præcision.
En kranførers arbejdsplads indeholder som regel mange mennesker og køretøjer på farten i konstant skiftende omgivelser. Det er i dette miljø at operatører løfter tunge byrder til højder på sommetider 20 til 30 meter. Rådighedstiden til arbejdet med leverancer er ofte begrænset og skal foretages inden for en aftalt periode. Denne form for udfordring er ofte det der er en stor kilde til arbejdsglæde for de bedste kranførere, der sætter en ære i at yde god service til deres kunder.
Det fuldautomatiske HiPro system, der giver operatørerne frihed til at koncentrere sig om deres arbejde, blev udviklet og forbedret over en periode på ti år. HiPro sikrer jævne og hurtige manøvrer, og giver kranføreren mulighed for at placere tunge byrder trygt og sikkert. Andre højdepunkter såsom uendelig drejning, negativ armvinkel på både knækarm og jib samt VSL (stabilitetsovervågning), gør Hiab XS 544 nem og sikker at arbejde med i svært tilgængelige rum og bevarer samtidigt stabiliteten og den høje kapacitet.
-En stor kran er en langsigtet investering for vores kunder. Vores mål ved SAWO er at gøre kundens indkøb så rentabelt som muligt, siger Michael Lassen Schmidt.
Samlede livstidsomkostninger er ekstremt vigtigt for kunden. Faktorer såsom brændstoføkonomi, holdbarhed og høj kvalitet kombineret med et landsdækkende servicenetværk er dele af en ligning, der gør Hiab XS 544 til en langsigtet investering.
De norske hovedveje åbnet for 24 m vogntog
24 meters totallængde på tømmervogntog er nu formelt i orden i Norge. Det norske Vegdirektoratet har i forleden lagt en oversigt ud over hvilke hovedveje, der er aktuelle i den henseende.
Vegdirektoratet har nu fastsat ændringerne i reglerne omkring tilladt vægt og dimensioner for offentlig vej.
Ændringen betyder at tømmervogntog med en totallængde på 24 m kan køre på udvalgte hovedveje, som i Norge kaldes riksveier.
Samtidig er det med ændringen også muligt at køre med en totalvægt på fireakslet påhængsvogne på 32 ton.
I et brev fra Statens Vegvesen står det, at amtsveje og kommunale veje vil blive tilføjet efterhånden.
Chauffører og vognmænd opfordres derfor til at tjekke det inden vogntog lastes.
NLF forventer at de aktuelle amter vil følge efter Vegdirektoratet og justere amtsvejenettet op på tilsvarende strækninger, hvor det er muligt.
Under punkt 7 og 8 stk. e, hedder det: Transport af returgods på vogntog med længde mellem 19,50 og 24,00 meter er tilladt i forbindelse med tømmertransporter i henhold til disse bestemmelser.
Ved den slags transporter skal det på forlangende kunne godtgøres, at der er tale om en returtransport ved f.eks. at kunne dokumentere den forudgående transport med et fragtbrev eller lignende.
I reglerne gøres der også opmærksom på, at ordningen omfatter savet tømmer, skurtømmer, rundtømmer med små dimensjoner, papirtræ og sliptræ. Der gøres også opmærksom på at flis ikke er papirtræ.
Vogntogsvægten kan nå 56 tonFor transport af tømmer på vogntog, der er specielt indrettet til den type transporter, og som uden last har en længde på mellem 21,50 og 24,00 meter med mindst 7 aksler tillades, der en totalvægt på 56 tons på veje, hvor det er angivet i pkt. 8 og i veglister for amt- og kommunale veje. Vogntogets totalvægt må dog ikke overstige 50 tons ved transport af returgods.
Påhængsvogne, der indgår i tømmervogntog med en tilladt vogntogsvægt på 56 tons, er den højeste tilladte totalvægt på 32 tons. Kravene er dog at påhængsvognen skal være udstyret med 4 aksler, hvor afstanden mellem første og sidste aksel skal være mindst 5,80 meter. Samtidig skal der være to styrende aksler, der dog opfyldes ved at have en bogie forrest.
Ved transport af returgods må totalvægten på påhængsvognen dog ikke overstige 30 tons.