Klassens stærke dreng
Schmitz Cargobull lancerer fireakslet tippeladstrailer efter samlesæt-princippet: Nu er delene kombineret sammen til en gennemtænkt løsning.
Af Finn Bjerremand
Nu vil Europas største producent af påhængskøretøjer, Schmitz Cargobull, også være med på bølgen med de fireakslede tipsættevogne. Siden lovgivningen åbnede op for 30 tons firlinge-bogietryk på en trailer har det produktionsmæssigt stort set udelukkende været et rent dansk fænomen - men nu har Schmitz Cargobulls ”troldmand” i specielle løsninger, Stefan Winter, der er leder af produktionsanlægget Schmitz Cargobull Gotha, lanceret en ny fireakslet version.
Det nye produkt er i bund og grund ikke nyudviklet med baggrund i de danske vægtregler, fordi flere store komponenter allerede fandtes i Schmitz Cargobulls system - og så var det ”bare” et spørgsmål om at få den rigtige kombination frem.
Chassisrammen, der er en kraftig sag, er fremstillet til hårdt brug i Rusland, hvor den allerede har været i drift i en del år på kraftige treakslede trailere, der kører med tre 12 tons aksler og med en selvstændig totalvægt på 55 ton.
Derfor gik den store øvelse i grove træk ud på at ændre akselkonfigurationen til fire ni-tons aksler med en tilpasning til et firlingebogietryk på 30 ton (teknisk 36 ton) og et i Danmark maksimalt tilladt kongebolttryk på 18 tons, hvorved traileren allerede er forberedt for en eventuel forhøjelse af vogntogsvægten til 56 ton.
Ladet fandtes også allerede i sortimentet hos Schmitz Cargobull og med det har man nået et flot resultat, der samtidig virker meget solidt.
GennemprøvetTil at tippe ladet har Schmitz Cargobull valgt et stort stempel fra Hyva, som har gennemprøvede løsninger til tippeladsmarkedet.
Stemplet er placeret svagt fremover, så forsmækken er skrånende. Det har de fordele, at stemplet kan være længere i hvert skud, og samtidig ligger stemplets overkant med ladet i transportposition under toppen af ladkanten, så der ikke er nogen risiko for at køre på med stempeltoppen eller at f.eks. en gravemaskine eller en gummiged kan forårsage nogen skade på stemplet under lasteoperationer.
Den nye tipper SKI 32 – 3 AT 10,5 vejer ca. 8,88 tons inklusiv Okulen (plast) i bunden. Med en totalvægt på 46 tons kan traileren flytte ikke mindre end 38 tons gods eller 38 kubikmeter – tallene er dog baseret på, at trækkeren har optimal nettolast på sættevognsskamlen.
Schmitz Cargobull er således ikke klassens letteste, men hører i stedet til i den stærke gruppe, fordi der ikke er indgået nogen kompromisser med chassiset.
Selve længdevangerne er gennemgående og meget høje. Samtidig er der mange store sidevanger, der er fuldsvejsede til længdevangerne, så hele konstruktionen med tiprøret i bagenden er meget solidt konstrueret.
Rotos-akslerAkselbestykningen omfatter fire Rotos-aksler, der er fra Schmitz Cargobulls egen akselproduktion. Akslerne er forsynet med (430 mm) skivebremser og akselafstanden mellem akslerne er 1310 mm. Den bagerste aksel er - som loven foreskriver - selvsporende og kan låses ved bakning, hvilket sker automatisk, når trækkeren sættes i bakgear. Det kan også ske ved hjælp af en kontakt fra førerpladsen.
Fra Schmitz Cargobulls side fremhæver man, at den bagerste aksel er meget stabil, takket være det forhold, at styrebolten på en styrende Rotos aksel sidder langt ud i enden på akslen. Det betyder, at luftbælgen er placeret langt ude i forhold til chassiset, hvilket er med til at øge stabiliteten ved tipning.
Samtidig har man valgt at den forreste og den tredje aksel kan hæves ved tomkørsel, hvilket er med til at reducere både omkostningerne til dæk og brændstof. Bogieliftene sidder på fjederbukken, så de ikke tager for meget af frihøjden under akslen, hvilket kan være et problem ved kørsel ude i terrænet.
For at beskytte mod nedfaldende gods er bremsecylindrene på den bagerste aksel afskærmet, så de sidder godt beskyttet.
Beklædt med plastLadkassen er af aluminium og kan leveres med indlagt plastic (Okulen) op til ca. 90 cm i højden, hvilket Månedens Køretøj også er.
Inddækningen i Okulen gør, at godset glider nemt og hurtigt ud af ladkassen ved tipning. Det har desuden den fordel, at det er et enormt robust og slidstærkt materiale og lige præcis udviklet til at håndtere entreprenørkørsel af enhver art.
Bagsmækken, der er en stor solid version, er tophængt og åbnes ved hjælp af to stænger, som automatisk låser op, når tippeladet er på vej op. Derved undgår man situationer, hvor chaufføren måske glemmer at åbne for bagsmækken.
Traileren har en repos i forenden som sidder fast i forenden af chassiset og dermed ikke optager højde ved tipning inde i bygninger m.v., som hvis den var placeret på fronten af tippeladet.
ArbejdslysBagenden er udstyret med fire runde trekammer diodebaglygter, som giver et rigtig godt lys, ligesom bremselyset og blinklyset ses meget tydeligt. Desuden er der både tågebaglygte, to baklys samt to blitzlamper, der er et must ved entreprenørkørsel i hovedstadsområdet, som netop denne Månedens Køretøj skal anvendes til.
Der er ligeledes monteret tre arbejdslys på hver side på traileren, hvilket har været et kundeønske fra HCS A/S, der har fået traileren leveret sammen med ni tilsvarende tippeladstrailere.
Som noget rigtig godt er Schmitz Cargobull tipperen udstyret med et solidt bugsertræk inde i enden af chassiset. På et eller andet tidspunkt skal der altid trækkes eller der opstår behov for at trække i et andet køretøj. Og er der ikke et rigtigt bugsertræk, som kan tåle de store påvirkninger, anvendes der ofte uautoriserede løsninger, som i sidste ende kan blive meget dyre løsninger, hvis man bøjer eller beskadiger et eller andet.
Der er også tænkt på afdækning af godset, så der er i højre side monteret en rullepresenning, som ganske let kan rulles over godset - en virkelig god og i dag uundværlige løsning.
Ingen tvivl om at Schmitz Cargobull nu står stærkt på markedet for tippeladstrailere med fuld vogntogsvægt på det danske marked. Og samtidig er det et pænt produkt med en høj grad af finish.
Store forventninger til ny tipperFor Schmitz Cargobull har det uden tvivl været et stort spring at hoppe med på den store tipper, selv om man i princippet havde de fleste store komponenter på hylderne og Schmitz Cargobull i Gotha hurtigt løste opgaven.
Hos Schmitz Cargobull i Danmark har man dog set frem til, at man igen kunne være med helt fremme inden for tippeladstrailere.
- Der har været en meget stor interesses fra både kunder, chauffører og andre fagfolk omkring dette produkt. Udover de første 10, der er solgt til HCS Transport & Spedition A/S på Sjælland, vil vi via vores Service Fleet introducere dette nye produkt på markedet. Det betyder at interesserede kunder, kan teste kipperen på en lejeaftale og deres chauffører kan afprøve den, inden de vælger at investere eller lease, siger Kim Aaskov, adm. direktør hos Schmitz Cargobull Scandinavia, der har hovedkvarter i Padborg.