23948sdkhjf

Særtransporter venter på bedre løsninger

Kran Blok Erfa er optimistiske efter et møde med Trafikstyrelsen, hvor branchens vilkår blev drøftet.

Kran Blok Erfa er optimistiske efter et møde med Trafikstyrelsen, hvor branchens vilkår blev drøftet.



Af Gwyn Nissen

Efter overgangen til det nye digitaliserede register for nummerplader med deraf følgende lukninger af de lokale udleveringssteder hos Skat, er det blevet en udfordring at få udleveret og aflevere blokvognsnummerplader.

- Kran Blok har igennem Dansk Erhverv sendt dette i Virksomhedsforum, hvor der sandsynligvis bliver sendt et oplæg videre til regeringen, siger formand for Kran Blok, Frank Segall, efter et møde med Trafikstyrelsen.

Det blev også foreslået, at der bliver lavet en ændring af §7, der omhandler tilladelsesfri kørsel med belæssede/ubelæssede blokvognstransporter:

- Styrelsen er velvillige overfor, at vi må have udstyr og ledsagebiler på blokvogne, også når blokvognene er længere end 16,5 m – dog skal de være skubbet sammen til kortest mulige længde.

Ligeså forventes det, at forslaget om omfanget af ballastklodser og andet udstyr til mobilkran, der må transporteres, bliver fulgt. Det vil sige ballast indtil ca. 100 ton vogntogsvægt.

Kran Blok foreslog at man må have lille bil med på ballastkærrer efter mobilkraner

– Det vil spare en del kørsel med mobilkraner, og skåne vejnettet. Det vil styrelsen se positivt på.

Halter bagefter

Danmark halter bagefter de andre nordiske lande, når det gælder frihøjden. Kran Blok ønsker at højden på generelle tilladelser sættes op til 4,25 m.

- Vi foreslog også 4,0 m i bredden som muligt med en generel tilladelse – og det er måske muligt. Trafikstyrelsen undersøger mulighederne. Der er også nogle problemer for dem der transporterer high-cube containere. Der er givet nogle dispensationer til problemfyldte ruter, men trafikstyrelsen ser også her på en mulighed for en løsning.

Nye tider

Af andre forhold drøftede Kran-Blok også muligheder for at kunne have dokumenter via online adgang, i stedet for på papir.

- Styrelsen mener faktisk at det allerede nu er tilladt at have dokumenterne på et elektronisk medie i bilen, og de ser hvordan de kan gøre det mere klart, forklarer Segall.

Udsyn i forbindelse med afvikling af særtransport, herunder krav om anvendelse af følgebil, kom også til debat.

- Styrelsen ville dog ikke gå ind i denne debat, så den er sendt i spejlgruppen.

Døgnbetjening

Når det gælder administrationen af særtransporter, er det et stort ønske at tilladelseskontoret kan betjene kunderne døgnet rundt. Begrundelserne er klare: Transport med entreprenørmaskiner er i dag en form for taxakørsel, der skal ske her og nu.

Administrationen ligger dog ved politiet, som nu tager stilling til ønsket.

- Under dette punkt var den generelle service fra de offentlige myndigheder også op at vende. Specialtransportørerne oplever ofte at informationerne på månedsudskrifterne fra ”Trafikken.dk” er mangelfulde, forklarer Frank Segall og peger på problemet med bl.a. vejarbejder, der ikke er meldt ind.

- Mødet forløb i en positiv ånd, så vi er optimister i forhold til resultatet, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062