Forslag om havnetunnel-metro
Rambøll har foreslået at bygge en metrobane i den planlagte havnetunnel.
Den ide synes Københavns overborgmester Frank Jensen (S) så godt om, at han nu har sat sin forvaltning til at undersøge muligheder og konsekvenser.
For endnu er det bare en løs skitse fra Rambøll, der i forvejen er rådgiver for Metroselskabet og screenede havnetunnelen for Transportministeriet. Det skriver Ingeniøren.
For at afklare, om havnetunnelmetroen har nogen gang på jorden, kræves detaljerede undersøgelser, analyser og løsninger, svar på trafikgrundlaget og følgerne for omgivelserne.
Den indlysende ide med at lade en metro indgå i havnetunnelen er at skaffe offentlig transport til Københavns kommende byudviklingsområde på Refshaleøen på samme måde som til kommunens førstkommende byudviklingsområde i Nordhavnen. For uden offentlig transport virker byudvikling håbløst.
Fra Nordhavnen kommer havnetunnelen til at løbe til Refshaleøen og videre til Amagermotorvejen.
Med beslutningen i juni i fjor om at forlænge Cityringen til Nordhavnen for 2,9 milliarder er første skridt allerede taget. Næste og mere omfattende skridt med at lade metroen fortsætte under havnen til Refshaleøen, vil yderligere fordyre havnetunnelen, der er budgetteret til 27 milliarder.
Med forlængelsen til Nordhavnen er Cityringens samlede pris nu oppe på 24,2 milliarder. Udgifter, der delvis skal finansieres af grundsalg i Nordhavnen og på Refshaleøen.