Volvo og Shell indgår aftale
Volvo Lastvagnar og Shell har indgået en global samarbejdsaftale for at fremme introduktionen af flydende naturgas (LNG) som drivmiddel til kommercielle tunge lastvogne.
Med udgangspunkt i Volvos nye MetanDiesel-koncept, som muliggør anvendelsen af LNG i dieselmotorer, og Shells LNG-ekspertise og infrastrukturinvesteringer vil begge selskaber koordinere sine virksomheder og aktivt virke for en bredere anvendelse af LNG indenfor transportsektoren.
- Shell er en nøglespiller på det her marked og vi er en af de ledende lastvognsproducenter med en energieffektiv gaslastvogn, som allerede er ude på markedet. Vi tror, at vi i fællesskab kan fremme og skynde på introduktionen af LNG indenfor transportsektoren, både gennem vore aktiviteter og ved at inspirere andre, siger Lennart Pilskog, der er ansvarlig for Public Affairs ved Volvo Lastvagnar.
Samarbejdsaftalen er trådt i kraft og arbejdet er indledt med det første trin med fokus på udvalgte markeder i Centraleuropa og USA.
Aftalen er ikke-eksklusiv for begge parter. Nuværende eller fremtidige samarbejder og dialoger med andre partnere påvirkes ikke af aftalen.
Naturgas anvendes i dag i komprimeret form (CNG) i bybusser og i mindre kommercielle køretøjer.
Men for at kunne udføre transportopgaver over lange afstande må køretøjet have kapacitet til større brændstofvolumen. Det er muligt, hvis motoren kan køre på LNG, eftersom volumen på gas er mindre i flydende form.
Volvo FM MetanDiesel er udstyret med den nye metandieselteknik og anvender flydende gas som det hovedsaglige drivmiddel. Lastbilen findes allerede i drift i Sverige, Holland og Storbritannien og er ved at blive introduceret på markederne i Spanien, Italien, Tyskland, Belgien og Frankrig.
-Vi tror at der findes et stort potentiale for vores gaslastbil og vi planlægger at lancere den på flere markeder i takt med at vores produktionskapacitet og infrastrukturen for gas bliver udviklet.
Energieffektiviteten er meget høj ved anvendelse af naturgas i dieselmotorer. Det her er et nyt alternativt brændstof som kan blive dominerende for tunge køretøjer indenfor en overskuelig fremtid, afslutter Lennart Pilskog.
En bredere anvendelse af LNG vil også lette distributionen af flydende biogas (LBG) som fremstilles af vedvarende energikilder.
Både naturgas og biogas består hovedsageligt af metan. Når naturgasen forbrændes frigøres der mindre kuldioxid sammenlignet med dieselolie og den afgiver heller ikke udslip af svovl, tungpartikler eller sodpartikler. Naturgasreserverne beregnes til at kunne række længere end oliereserverne. Biogas er klimaneutral og kan fremstilles af affald og andre organiske produkter.
Flydende naturgas (LNG, Liquefied Natural Gas) er naturgas, der er kølet så langt ned, så det er blevet flydende. Den anvendes mest ved produktion af varme og elektricitet, hvilket gør at tilgængeligheden allerede i dag er udbredt. Det er sædvanligvis også billigere end diesel.
Aktionsradiussen er ca. 1000 km på gas. Motoreffekten er på 460 hk og det maksimale drejningsmoment er på 2300 Nm. Vognen finder anvendelse i vogntogskombinationer med vogntogsvægte på 40 til 60 ton.
For at antænde LNG anvender motoren diesel. Proportionerne er op til 75 procent gas og 25 procent diesel, beroende på kørselstype og kørselscyklus.
I tryktanken lagres gassen ved en temperatur på mellem -130 og -140 grader for at den skal holde sig flydende. Vognen kan køre på såvel LNG som LBG.
Euro 3- og Euro 5-motorer kan også køre på ren diesel, hvilket kan være godt, hvis ikke der er nogen LNG tilgængelig.