Fri bane – også for den jyske godstransport
Jens Vibjerg, medlem af styregruppen for Hærvejskomitéen, tidl. MF (V)
Af oberst Jens Chr. Lund, formand for Hærvejskomitéen, tidl. MF (S) og
Jens Vibjerg, medlem af styregruppen for Hærvejskomitéen, tidl. MF (V)
Tillykke til alle parter med det seneste trafikforlig med bl.a. en ny Storstrømsbro til gavn for togtrafikken over Femern Bælt og ikke mindst tillykke til hele Danmark med planerne for Togfonden DK.
De kommende investeringer i timemodellen bliver et kæmpe fremskridt for alle – både pendlere og fjernrejsende og sågar også for bilister. Alle vil få direkte eller indirekte gavn af et stort fælles løft for landets infrastruktur. Så langt så godt, når det gælder persontrafikken.
Midt i glæden må vi dog ikke glemme godstrafikken. Livsnerven i den danske vareeksport er den nord-sydgående trafik i Jylland, hvor de danske produktionsvirksomheder primært er placeret. Det er hér, vi finder koncentrationen af tung trafik, og her fylder jernbanen forsvindende lidt i transportarbejdet. Desværre, kan man tilføje, men sådan er virkeligheden. Uanset hvor mange grønne tanker man kan have om at flytte flere varer over på skinnerne. Det er simpelthen ikke realistisk. Geografisk er vi et meget lille land, vores erhvervsstruktur er domineret af mange små og mellemstore virksomheder, og kunderne kræver stadig hurtigere og mere fleksibel just-in-time logistik. Hver en time tæller – eller halve time sågar.
Derfor løfter jernbanen kun en forsvindende del af den samlede godstransport i Danmark. Det kan man begræde, men sådan ligger landet. Selv enorme investeringer i jernbane rykker ikke for alvor ved det faktum.
Så der er ingen vej udenom vejene. Derfor må vi ikke glemme investeringer i infrastruktur for den varestrøm, der betaler en stor del af gildet i vores velfærdssamfund. I den senere tid har der bredt sig en politisk erkendelse af, at de såkaldte "blå arbejdspladser" i den traditionelle industri fortsat vil og skal spille en vigtig rolle. Både som vækst- og jobskaber, som valutaindtægt og som en meget central faktor i at sikre et Danmark i balance. Vi kan jo ikke allesammen arbejde med kreative videnjob i centrum af de store byer.
Pendlertrafikken og persontransporten mellem de store bycentre i hovedstadsområdet og det østjyske bybånd får de kommende år et kæmpe løft med Togfonden DK. Med dét på plads er det på tide at løfte blikket og tænke lidt mere langsigtet på de overordnede trafiksystemer i Jylland. Vi noterer os med tilfredshed, at perspektiverne i en ny midtjysk motorvejskorridor – en parallel motorvej eller Hærvejsmotorvejen, som vi kalder den – nævnes direkte i det nyeste trafikforlig.
Bedre togforbindelser for pendlerne i Østjylland gør det mindre presserende at udbygge E45 på nogle strækninger. Så der er tid til at realisere en fremtidssikret og mere fleksibel parallel forbindelse. Efter møder hos internationale byggekonsortier med stor erfaring på området har vi fået bekræftet, at Hærvejsmotorvejen kan realiseres på otte-ti år fra nu. Den kan bygges til højst samme pris som en langvarig og besværlig udbygning af E45. Og så får man oven i købet en 100 pct. forøgelse af kapaciteten på en fleksibel parallelforbindelse i stedet for en –teoretisk – udvidelse med 50 pct. fra et tredje spor på E45.
Logikken er klar, og alt hvad der kræves er politisk mod til at træffe den rigtige beslutning, der løfter infrastrukturen og konkurrenceevnen for rygraden i dansk erhvervsliv. Produktionsvirksomhederne har også brug for fri bane ud i verden, så vi fortsat kan have et Danmark i balance. Også for mennesker og virksomheder udenfor de store byer.