23948sdkhjf

Regioner: Provinsen skal have nye busser for 400 millioner kr.

Der er brug for massive investeringer i nye busser, hvis regeringens massive investeringer i den danske jernbane skal give mening, fastslår Danske Regioner.

Der er brug for massive investeringer i nye busser, hvis regeringens massive investeringer i den danske jernbane skal give mening, fastslår Danske Regioner.



400 millioner kroner til nye busser og bedre forbindelser i Danmarks provinsbyer.

De massive investeringer i skinnenettet skal følges op med nye busser i Danmarks yderområder, hvis man også her skal lokke langt flere passagerer til at bruge togene - eksempelvis til rejser mellem landsdelene.

-Glemmer vi busserne, bliver milliarderne i togfonden ikke udnyttet godt nok. Folk skal ind i togene, og en tredjedel af togpassagererne kommer fra en bus, så det er ikke et enten-eller, siger Carl Holst, næstformand i Danske Regioner. til Politiken.

Danmark har 17 byer med over 5.000 indbyggere, hvor borgerne har mere end 12 kilometer til den nærmeste jernbanestation. De skal bruge busser for også at få glæde af timemodellen, som skal sikre togrejser på 1 time mellem København-Odense, 1 time mellem Odense-Aarhus, Odense-Esbjerg og Aarhus-Aalborg. Det kræver investeringer i busser for 400 millioner kroner, mener Danske Regioner.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er positiv:

-De har ret. Det er jo logik, at vi skal sørge for, at man kan komme hen til stationen. Mange af os bor ikke lige ved siden af en station, så en generel opprioritering vil vi lægge os på sinde, siger ministeren til Politiken.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062