23948sdkhjf

Finland skærper kursen

Den 25. april i år træder ifølge den finske vognmandsorganisation SKAL en række stramninger af den finske transportlovgivning i kraft, der skal lukke smuthuller og give nye værktøjer til bekæmpelse af gråzonerne i finsk vejtransport.

Den 25. april i år træder ifølge den finske vognmandsorganisation SKAL en række stramninger af den finske transportlovgivning i kraft, der skal lukke smuthuller og give nye værktøjer til bekæmpelse af gråzonerne i finsk vejtransport.



Stramningerne indebærer øget kundeansvar for, at transporterne foregår lovligt, tilladelseskrav til transport med traktorer og krav om registrering af udenlandske transporter i Finland inden 7 dage.

-Der er angiveligt tale om en samlet pakke, der ikke blot tager isoleret fat på cabotageproblemerne, men også luger ud i mulighederne for som transportkøber at fremkalde et transportmarked udelukkende på købers betingelser. Skal der komme fair konkurrencevilkår på transportmarkedet, så kræver det faktisk også købernes aktive og positive medvirken, siger Erik Østergaard.

I en pressemeddelelse fra finske SKAL fremhæves det, at ulovlige, billige transportopgaver med udenlandske operatører er blevet et stort problem efter udvidelsen af EU.

SKAL fastslår også, at tilsyn med disse regler har haft svære betingelser, og de finske transportfirmaer og iværksættere har tabt markedsandele til konkurrenter, der har valgt ikke at overholde cabotagereglerne.

Transportkøberne vil med de nye regler være forpligtet til at kontrollere, at de transportvirksomheder, de entrerer med, har en vognmandstilladelse og har opfyldt deres arbejdsgiver- og skattemæssige forpligtelser.

Hvis kunden får mistanke om, at den finske transportør ikke har rent mel i posen – fx ved at fragtprisen er urealistisk lav – er kunden forpligtet til ikke at indgå en transportaftale, forlyder det fra SKAL. På cabotagesiden vil der blive stillet krav om, at der skal medbringes et CMR-fragtbrev.

Adm. direktør for SKAL Iiro Lehtonen konstaterer, at indkøb af transport ikke længere vil være et moralsk men et juridisk spørgsmål. SKAL-direktøren mener, at et nyt samarbejde mellem politi, toldmyndigheder og transportkøbere er nødvendigt for at udnytte de nye muligheder, lovgivningen nu giver for at stække den grå økonomi.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095