Debat: Brug energien på rammevilkårene for dansk ransport
Søren Schmidt Christensen, Nordborggade 38, Aarhus, svarer på debatindlæg fra Mogens Therkelsen, Padborg.
Jeg læste i torsdags dit indlæg på transporttidende.com, og igen overrasker du mig, men beklageligvis ikke positivt. Det er måske også en smule naivt af mig at tro, at du skulle have ændret dit syn på cabotage-kørsel, hvilket dit indlæg sandt for dyden heller ikke bekræfter, tværtimod.
Det er med tristesse at måtte læse, at du endnu engang er så snæversynet og ikke kan se ud over eget skrivebord. Tilmed er indlægget skrevet med så tilpas megen arrogance, at du i princippet ligeså godt kunne have skrevet, at personer, som ikke deler dine holdninger, er mentalt fraværende og end ikke ville være i stand til at oprette et datterselskab i Rumænien, hvilket jeg finder uanstændigt og frækt.
Du skriver, at visse organisationer samt 3F, vil internationale transportvirksomheder til livs? Magen til sludder skal man lede længe efter, og når du nu skriver stolpe op og stolpe ned omkring dokumentation, vil du da venligst dokumentere din påstand, tak.
Jeg har skrevet det før, men det er åbenbart nødvendigt at gentage mig selv: dette handler ikke om, at komme diverse virksomheder til livs, ej heller ”heksejagt” og hvad du ellers har brugt at retoriske metaforer, men derimod om at lovgivningen bliver overholdt, og det er her, at skoen i den grad trykker. Det burde vel ikke være så svært at overholde gældende lovgivning, men det bliver jo igen og igen bekræftet, at det desværre er tilfældet - meget svært endda.
Det nytter ikke noget at tro, at liberalisering er den eneste vej frem, når diversiteten mellem de rigeste og fattigste lande i EU er så stor, som tilfældet er. Hvis du ikke kan se dette, kan jeg igen konstatere, at dette ikke handler om bekymring for andet end egen vinding, hvilket mildest talt et rystende, når ordene kommer fra en tidligere bestyrelsesformand i ITD.
Hvis transporterhvervet bliver fuldt ud liberaliseret 2014, er der ingen tvivl om, at der kun vil være et ganske fåtal af danske biler med danske chauffører tilbage, og det er vel ikke intentionen, eller er det? Hvis vi derudover synes, at det hele udelukkende handler om laveste fællesnævner i dag, vil det med fri cabotage blive endnu mere udtalt.
At rammevilkårene i Danmark er for dårlige, er vi ikke uenige om, og så længe disse ikke bliver lempet markant, vil vi for hver dag, der går, tabe flere og flere transportjobs i Danmark. Derfor synes jeg nok, at det kunne være fint at bruge energien på dette i stedet for, at du har så travlt, så snart politikerne så meget som nævner, at reglerne skal skærpes, hvilket de i øvrigt bør efter min mening.
Bøderne bør i samme ombæring sættes markant op, og det kan jo ikke være et problem, når du altid postulerer, at der ikke er noget problem omkring ulovlig cabotage i Danmark?!
Seneste tilfælde var den hollandske vognmand, Fred Prinsen, som kørte over 100 ulovlige cabotage-ture i Danmark – ovenikøbet for den danske stat, hvilket du sjovt nok har forbigået i larmende stilhed, men det var vel en heksejagt mod en uskyldig vognmand i din optik?
Sagen omkring Fred Prinsen er egentlig et meget godt billede på, hvordan udenlandske virksomheder ser på risikoen, eller mangel på samme for at blive taget med fingrene nede i kagedåsen, og gør, at vi igen spiller fallit. Gæstfrihed er godt, men der må være en grænse – og apropos grænse, vil kameraer ved grænsen med EDI til politiets netværk i den grad lette deres arbejde ved cabotagekontroller, vejskat osv.
Skiltene ved grænsen omkring vejskat har vist ikke haft den store effekt, har jeg ladet mig fortælle...
Intentionen med cabotage var jo netop at undgå tomkørsel, men det er jo på ingen måde, hvad vi ser i dag, desværre. Så lad os endelig bakke op om den lovlige cabotage, hvor konceptet bliver brugt efter hensigten, og tilsvarende slå hårdt ned mod den ulovlige cabotage, og på den måde øge konkurrenceevnen.
Sidst, men ikke mindst, Mogens Therkelsen, cabotage er en midlertidig forteelse og ikke en permanent systematisering, som vi ser i dag. Det er skadeligt for konkurrencen og er medvirkende til, at transporterhvervet i Danmark er under et fuldstændig urimeligt pres.