DI Transport positiv overfor EU-forslag
EU-Kommissionen præsenterede mandag et nyt forslag til revision af EU’s regler for lastbilers vægt og dimensioner.
Hovedformålet med forslaget er at åbne op for at udforme lastbiler mere aerodynamisk. Ifølge EU-Kommissionen vil bedre aerodynamik kunne reducere brændstofforbruget med 7-10 %, og samtidig vil en ændring af vægtreglerne give mulighed for brug af batterier - uden at det går ud over kapaciteten.
- Forslaget ligger i god forlængelse af den grønne omstilling, der er i gang i transportbranchen. Det er vigtigt, at der åbnes op for nye design af lastbiler, der kan reducere brændstofforbruget samtidig med at lastekapaciteten bevares. Der er gode besparelser i brændstofforbruget ved at se på aerodynamikken, og vi ved fra forsøg med i lastbiler til renovation, at brugen af batterier kan reducere både støj og brændstofforbrug, og med det nye forslag kan vi forhåbentlig for bredt det ud til flere lastbiler, siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.
Samtidig følger EU’s transportkommissær op på det brev han sendte sidste sommer, der præciserede, at grænseoverskridende brug af modulvogntog var tilladt mellem de EU-lande, der benytter modulvogntog. Denne fortolkning bliver efter pres fra Europa-Parlamentet skrevet ind i reglerne.
- Vi så sidste sommer, hvordan svenske politis fortolkning af reglerne pludselig gav store problemer for danske lastbiler, der kørte til Sverige. Og set i det lys er det godt at få reglerne slået fast med syvtommer søm. Vi havde dog gerne set, at man havde taget skridtet videre og lavet mere ensartede regler for modulvogntog i EU, da vi ved, at nationale særregler i Tyskland medføre en del bøvl for danske vognmænd, siger Rune Noack.