Længere og tungere lastbiler for trafiksikkerhed og klima
DTL tilfreds med forslag fra EU-Kommissionen, der åbner op for længere og tungere lastbiler.
Aerodynamiske tiltag og kollisionsikring kræver mere plads, som ikke skal tages fra lasteevnen, mener Kommissionen, hvis forslag også lægger op til at anerkende eksisterende tilstande på markedet: Modulvogntog får lov til grænsekrydsninger, og kørslen med de meget anvendte 45 fods skibscontainere skal tillades permanent efter i årevis at have kørt på dispensation på grund af deres længde.
Forslaget er netop lagt på bordet i Bruxelles med ændringer til direktivet om vægt og dimensioner, og direktør for Nordic Logistics Association (NLA) Søren H. Larsen er optimistisk på forslagets vegne:
- Det har været den gængse opfattelse, at det vil være som at åbne et politisk hvepsebo, hvis man tager hul på ændringer i direktivet om vægt og dimensioner for vejkøretøjer – ud fra den antagelse, at det vil rokke ved den meget delikate balance, der består imellem transportformerne og påvirke den hårde konkurrence på vejtransportmarkedet. Men Kommissionen har her fremlagt en række bagvedliggende hensyn til sikkerhed og klima, som få vist kan være uenige om. Vi tillader os at være optimistiske men ved godt, at mange interesser kan spænde ben, når rouletten først kører.
Søren H. Larsen fastslår derfor, at NLA vil opfordre EU's politikere til at gribe chancen for at skabe produktivitet sikkerhed- og miljøforbedringer i vejtransport ved en seriøs behandling af forslaget.
Dog har de grønne NGO’er i EU ytret modstand mod planerne. Selv om de burde være for de miljøvenlige lastbiler, har de rejst en proteststorm. Den er især rettet mod den del af planerne, som omfatter grænseoverskridende modulvogntog. De grønne partier er imod modulvogntog, som de mener forhindrer, at godset flyttes fra vej til bane.