Opdatering af reglerne for farligt gods
RID 2013 (Reglement for International Jernbanetransport af Farligt Gods) er blevet opdateret.
RID er det overordnede regelsæt, som infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder skal følge, når de transporterer farligt gods på jernbanen
Reglementet for international jernbanetransport af farligt gods (RID) har retlig gyldighed i EU’s medlemslande og i de andre lande, der har tiltrådt COTIF, konventionen om internationale jernbanebefordringer. RID-reglementet ændres hvert andet år på baggrund af de internationale møder med repræsentanter fra de lande, der har tiltrådt COTIF-konventionen.
RID – som også foreligger i en dansk oversættelse - beskriver regler for transport af farligt gods på jernbanen, herunder også de særlige regler for højrisikogods, der midlertidigt skal opbevares på en jernbaneterminal i forbindelse med transporten.
Hvis der sker uheld med farligt gods, skal det rapporteres til Trafikstyrelsen.
Rapporten må ikke forveksles med den uhelds- eller hændelsesrapport, som en sikkerhedsrådgiver skal lave. Sikkerhedsrådgiverens rapporter er først og fremmest virksomhedens redskab til forbedringer i de interne rutiner, mens ”RID-rapporterne” er myndighedernes redskab til forbedring af transportsikkerheden på et mere overordnet plan. Det er dog ikke utænkeligt, at store dele af sikkerhedsrådgiverens rapport kan bruges i ”RID-rapporten”.
Medlemslandene kan indbyrdes indgå multilaterale aftaler om, at bestemmelserne i RID midlertidigt fraviges, og at visse transporter skal være tilladt på deres territorier - under forudsætning af, at sikkerheden ikke reduceres. Transporter, der udføres i henhold til en midlertidig fravigelse, udgør en transport i RID-forstand.