Skærpede cabotageregler i Danmark?
Debatindlæg ved direktør Mogens Therkelsen, H. P. Therkelsen A/S, Padborg.
Det fremgår af dagens nyheder, at der fra myndighedernes side lægges op til, at de nugældende EU-regler indenfor cabotagekørsel og kontroller skal skærpes – specielt på dansk territorium.
Endnu engang må det konstateres - såfremt disse forslag vedtages - at Danmark og de danske myndigheder åbenbart har svært ved at forstå, at vi er medlem af et fællesskab og har underkastet os nogle aftaler og regelsæt indenfor EU-lovgivningen, som selvfølgelig skal overholdes til punkt og prikke i Danmark og i de øvrige EU-lande.
Dog må vi som international vognmandsvirksomhed igen konstatere, at uden at der forelægger brugbar dokumentation - men udelukkende ud fra diskussioner i pressen og mellem visse organisationer og fagforeninger - lægges op til at gennemføre særordninger på cabotageområdet i Danmark, der ikke er i trit med EU-forordningen.
Tror vi virkelig her i Danmark, at vi kan lave særordninger på EU-regler, når vi nu engang har tilsluttet os EU på godt og ondt?
Tror vi, såfremt vi indfører skærpede sanktioner i Danmark, at vi ikke, som dansk international transportvirksomhed vil blive mødt med nøjagtig samme forhold i de øvrige EU-lande?
Tror vi virkelig i lille Danmark, at vi gang på gang kan gå enegang med skærpede regler og bøder, før end det på et sagligt og konstruktivt niveau har været diskuteret og fået opbakning fra EU.
Nej, det her bliver bare endnu et skub til, at danske internationale vognmænds rammevilkår på dansk grund bliver skærpet og er med til at skabe mindre interesse i at have internationale transportvirksomheder i Danmark.
Når andre EU-lande kan acceptere og arbejde indenfor EU-betingelserne, så burde Danmark også kunne. Men der er visse organisationer og fagbevægelse, der åbenbart vil den internationale transportbranche til livs med alle til rådighed stående midler - og det ser også ud til, at det lykkedes for dem.
Så det kan være en dag, at internationale transportvirksomheder i Danmark er fortid. Så er der måske nogen, der kan bryste sig - eller som jeg håber: nogen der må gå ret så duknakket rundt, fordi de med de skærpede regler sætter det sidste søm i ”ligkisten” for internationale dansk-orienterede transportvirksomheder.