Gardemoen udbygges
En 12 milliarder kroner stor udvidelse skal forsøge at hamle op med en eksplosiv passagervækst i Oslos storlufthavn Gardemoen.
For to år siden gik en ambitiøs udvidelse af den da kun 13 år gamle lufthavn i gang. I dag er 35 procent bygget færdigt, og projektet har alle tegn på at overholde både tidsplan og budget.
Lufthavnen udviklede sig hurtigt til en succes, så passagertallet på de 15 år er vokset fra 10 til 23 millioner. Dermed er Gardermoen ved at kunne gøre Kastrup rangen stridig som Skandinaviens største. Og de mange passagerer har længe været ved at sprænge lufthavnens rammer.
Derfor blev det i 2007 besluttet at udvide med i alt 117.000 kvadratmeter i 2017. Den udbyggede lufthavn er normeret til 28 millioner passagerer årligt. Dertil kommer en tredje rullebane, som politisk skal besluttes i 2014. Bliver den bygget, får lufthavnen i 2030 en årlig kapacitet på 35 millioner passagerer.
Lufthavnens terminal bliver bygget ud med 52.000 kvadratmeter afgangs- og ankomsthal, nyt bagageanlæg og en ny finger med plads til flere fly.
Når det går så strygende for lufthavnen i Norge sammenlignet med i Sverige og Danmark, skyldes det særligt to ting:
- Vigtigst er, at det går godt for norsk erhvervsliv. Vi er endnu ikke ramt af finanskrisen, så der er stor trafik både af business- og privatrejsende. Også indenlands har vi på grund af landets geografi en enorm flytrafik, siger Vegar Gystad til Ingeniøren.
- Desuden har vi i mange år arbejdet med at tiltrække langdistanceruter. Så hvor vi indtil for nylig fløj langdistance fra København, Helsinki eller Schiphol, så flyver vi nu til Thailand og Qatar fra Oslo, tilføjer han.