23948sdkhjf

Undgå højresvingsulykker

De seneste par måneder har der været flere voldsomme højresvingsulykker.

De seneste par måneder har der været flere voldsomme højresvingsulykker.



I de her uger vil en kampagne på tv minde cyklister og chauffører om, hvordan ulykkerne kan undgås..

Over de seneste ti år er antallet af højresvingsulykker faldet markant, men det kan komme endnu længere ned.

Lastbilschaufførerne har det fulde ansvar for at orientere sig grundigt, inden de foretager et højresving. Men som cyklist kan man selv øge sin sikkerhed ved at være opmærksom og vide, at man kan blive overset.

Derfor har Transportministeriet bevilliget penge til en kampagne i tv, som Rådet for Sikker Trafik, Trafikstyrelsen, Cyklistforbundet og Dansk Transport og Logistik gennemfører. Formålet er at sætte fokus på lastbilens farlige blinde vinkler.

- Det er vigtigt at både cyklister og lastbilchauffører er opmærksomme og holder øje med hinanden i kryds. På den måde kan mange højresvingsulykker undgås, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Over de seneste 10 år er antallet af dræbte og kvæstede i højresvingsulykker på vejene faldet. Både organisationer, myndigheder, kommuner og private transportvirksomheder har arbejdet tæt sammen for at forebygge, at ulykkerne sker.

For at gøre det lettere for chauffører at se cyklisterne ved siden af lastbilen har f.eks. Københavns Kommune stillet som krav, at nye renovationsbiler skal have lavtsiddende førerhuse, så chaufførerne har nemmere udsyn til cyklisterne på siden af lastbilen.

- Når vi ser over årene, så har man reduceret antallet af højresvingsulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne med to tredjedele. Men vi skal ikke hvile på laurbærrene. Det er fortsat vigtigt at arbejde for at forhindre disse ulykker, siger Jesper Sølund.

Desuden har politiet løbende kontroller, hvor de tjekker om lastbilchaufførerne har indstillet deres spejle korrekt. Konklusionen er, at lastbilchaufførerne generelt har stor fokus på, at deres spejle sidder korrekt, så de kan se mest muligt på siden af lastbilen. Og at informationsmateriale på dansk og fremmedsprog har haft en effekt.

- Men det er ikke nok, at chaufførerne blot indstiller deres spejle korrekt og bruger dem. De skal også være ekstra opmærksomme og holde øje med cyklister i området allerede når de kører frem mod et kryds. Desuden bør chaufføren ikke bruge mobil, computer eller Ipad, mens han kører og svinger, da det tager fokus væk fra trafikken, siger Kristian Thomsen, vicepolitiinspektør hos Østjyllands Politi.

Han tilføjer, at det er vigtig lastbilen holder helt stille, inden den svinger, og at chaufføren kigger i spejlene flere gange, så han kan nå at opdage personer og cyklister, der befinder sig i de blinde vinkler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079