Fartpilot til lastbiler bruger 3D-topografi til at spare diesel
En ny type fartpilot til lastbiler bruger topografi, radarer og 3D-animationer til at spare på dieseldråberne.
En lastbiltur fra Danmark til Sydeuropa medfører mange kilometer i kuperet terræn, og det har stor indvirkning på lastbilens dieselforbrug.
Derfor har Mercedes-Benz udviklet fartpiloten Predictive Powertrain Control (PPC), som indeholder 3D-animationer af jordens topografi på godt 300.000 kilometer vej i Europa. Det skriver Ingeniøren.
I bedste fald kan lastbilerne spare op mod 30 procent brændstof i forhold til tidligere motorer med traditionelle fartpiloter, hvis man også medregner Mercedes-Benz' ECO-mode, som sikrer færre gearskift, skriver Teknisk Ukeblad.
PPC bruger så det interval til at koordinere, hvor meget moment, lastbilen har brug for, når den eksempelvis skal forcere Kasselbakkerne ved Göttingen i Tyskland.
Systemet analyserer de 3D-animerede topografier to-tre kilometer forud for lastbilen, og PPC benytter sig også af lastbilens vægt til at vurdere, hvornår lastbilen kan køre på frihjul, som Teknisk Ukeblad har illustreret her.
PPC-systemet koster godt 12.000 kroner at få installeret, men kører lastbilen mellem 100.000-150.000 km om året, kan besparelserne får vognmændene være ganske betydelige, skriver Teknisk Ukeblad.