Container-rederier har selv snor i indtjeningen
Drewry ser gode muligheder for et plus på container-rederiernes drift, forudsat de opretholder ratedisciplinen.
Shippinganalytikerne forudså sidste år, at containerrederierne ville komme ud af 2012 med et lille plus på driften. I dag erkender Drewry, at den prognose kun holdt stik, fordi en mindre andel af de største containerrederier formåede at tjene penge i 2012. Størstedelen måtte slutte året med røde tal på bundlinjen.
Totalt set forventer Drewry nu, at containerrederierne samlet set komme ud af 2012 med et plus på omkring 280 millioner dollar (USD) - et ganske ringe resultat for en industri, der flyttede tæt ved 170 millioner lastede containere i det forløbne år.
Der er dog tale om en klar forbedring i forhold til 2011, hvor et nærmest totalt kollaps i ratedisciplinen kostede industrien et anslået samlet tab i omegnen af 7,7 miliarder USD.
Drewry vurderer i det seneste ugentlige nyhedsbrev, at containerrederierne har gode muligheder for at komme ud af 2013 med en positiv indtjening. Samtidig advarer analytikerne rederierne mod at falde tilbage til gamle vaner og slække på ratedisciplinen som det er sket flere gange i de forløbne fem år.
Drewry påpeger, at containerrederierne over en bred kam formåede at hente en solid indtjening i tredje kvartal 2012. Men overskuddet blev udhulet kraftigt i fjerde kvartal, hvor mange rederier måtte notere tab på driften. Den estimerede driftsmargin skrumpede fra 6,8 procent i tredje kvartal til 0,1 procent i fjerde kvartal.
Resultatet var, at kun de tre af de største containerrederier Maersk Line, CMA CGM og OOCL kom ud af 2012 med en rimelig indtjening - tyske Hapag-Lloyd nåede dog også i plus - men kun med beskedne 3 mio. USD.
Selv om rate-droppet i fjerde kvartal og en meget begrænset succes med at få transportkøberne til at acceptere betydelige ratestigninger i marts i år, så vurderer Drewy, at containerrederierne faktisk har en reel mulighed for at opnå et plus på driften i 2013, fordi raterne ventes at stige med tre procent, samtidig med at mængderne ventes at stige med fire procent. Dertil kommer prognoser, der spår at bunker-omkostningerne vil falde med 1,5 pct.
»Vi venter, at containerrederierne igen vil tjene penge i 2013. Men det skal samtidig understreges igen, at rederierne selv udgør den største risiko for denne prognose. Selv om der forsat er betydelige besparelser at hente på driften og dermed højere profit, så vil en eventuel fornyet slap ratedisciplin, der hurtigt vil medføre en ny ratekrig, betyde store tab,« skriver Drewry.