23948sdkhjf

Fuso Canter som dispenser

Den lette lastvogn Fuso Canter er en populær slider, når der skal fyldes brændstof på trafikfly i Kastrup Lufthavn.

Den lette lastvogn Fuso Canter er en populær slider, når der skal fyldes brændstof på trafikfly i Kastrup Lufthavn.



Fuso Canters fleksible chassisprogram er skabt til opbygninger. En af de mere specielle er opbygning med en såkaldt dispenser, der anvendes til tankning af flyvemaskiner fra underjordiske pipelines.

- Strengt taget er bilens kørsel, i dette tilfælde, begrænset til transport af tilkoblinger, et hydrauliksystem til operatørens kurv og et avanceret målings – og filtreringssystem, forklarer Kurt Hansen, driftsleder hos Danish Refulling System.

DRS (Danish Refulling System) i Kastrup Lufthavn råder over 12 dispensere. Seks af de nyeste er bygget op på 7,5 ton Fuso-chassiser, som er monteret med 150 hestekræfter motor, manuel gearkasse og kraftudtag til betjening af et hydrauliksystem med primære hjælpefunktioner, som en mandskabskurv der kan hejse indtil to hejser operatører og ned, samt støtteben på chassiset.

At DRS foretrækker Fuso Chassiser skyldes blandt andet det lave førerhus, som gør det muligt at køre ind under vingerne og tanke visse flytyper. Eksempelvis Boeing 737, der bliver fremstillet med forholdsvis lavt placerede vinger .

I tilfælde hvor der ikke kan køres ind under vingen, er operatøren nødt til at holde længere væk, trække slanger fra pipelinen til dispenseren og foretage tilkobling til vingen på en stige.

Hvad angår parkeringstid ved lufthavnes ”fingre”, kan flytrafik godt tåle sammenligning med skibsfart ved havnekajer. I begge tilfælde handler det om at komme videre så hurtigt, som muligt.

Konstant videreudvikling

For at opnå hurtigst mulig tankningstid, uden at gå på kompromis med et tårnhøjt sikkerhedsniveau og operatørernes arbejdsmiljø, bliver de ”mobile tankstationer”, konstant udsat for videreudvikling og ændringer.

I DRS’s tilfælde foretrækkes dispensere fra den belgiske specialvirksomhed Atcomex.

I Kastrup Lufthavn bliver brændstoffet presset gennem en pipeline fra Prøvestenen.

Derfra bliver brændstoffet presset videre via en speciel kobling, som danner forbindelse mellem pipelinen og dispenseren. Efterfølgende bliver brændstoffet så presset gennem indtil flere filtre, op i flyets vinge via en anden speciel slangekobling.

Med hensyn til selve tankningstiden, kan Atcomex dispenseren klare en maksimal hastighed på 3. 000 liter i minuttet, med et tryk på 45 PSI. Dog er hastigheden betinget af konstruktionen i de pågældende flys vinge, og det aktuelle tryk i pipelinen.

Det findes ingen standardtid for tankning af fly. Derimod kan det konstatereres, at brændstofmængderne strækker sig fra 170.000 liter til en Jumbojet, og mellem 15.000 og 20.000 liter til mindre almindelige flytyper. I tilfælde med tankning af en Jumbojet, er der i almindelighed tale om et tidsforløb på en times tid.

Også små fly og helikoptere

Tankning af fly er naturligvis forbundet med et særligt højt sikkerhedsniveau. Det er blandet andet konstrueret således at operatøren ikke kan rokke dispenseren ud af stedet før alle tilslutninger er frakoblet og pakket korrekt sammen. Systemet er yderligere indrettet med et instrument – også kaldet en dødemandsknap – der afbryder enhver funktion i samme øjeblik operatøren slipper trykket på et særlig indrettet håndtag.

Dagsprisen på et Fuso Center chassis, med en komplet dispenser, ligger i omegnen af to millioner danske kroner.

Chassiset er leveret af den autoriserede Fuso Canter forhandler. Phoenix Danmark i Brøndby.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093