23948sdkhjf

Rekordresultat fra Scandlines

Administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, i det dansk-tyske færgerederi Scandlines, kunne præsentere et driftsresultat på 193 millioner euro i 2012 for bestyrelsen.

Administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, i det dansk-tyske færgerederi Scandlines, kunne præsentere et driftsresultat på 193 millioner euro i 2012 for bestyrelsen.



Dermed har rederiet formået at forbedre driften med seks procent målt i forhold til 2011. Fremgangen skyldes ifølge årsregnskabet, at Scandlines har sat fokus på kerneforretningen, kunderne og omkostningerne i 2012.

Den positive udvikling skyldes flere faktorer: Vækst i trafikken på Danmark-Tyskland-ruterne, en stærk præstation i catering og retail kombineret med operationelle forbedringer på tværs af koncernen.

Frasalg af fragtruter

Per 10. oktober 2012 frasolgte Scandlines de baltiske fragtruter og afsluttede dermed en længere proces mod et nyt Scandlines med fokus på korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark-Sverige og Danmark-Tyskland.

Årsomsætningen i Scandlines steg med 2,4 procent i 2012 i forhold til året før, justeret for de baltiske fragtruter. Driftsresultatet (recurring EBITDA) steg til 193 millioner euro (MEUR), svarende til en stigning på 6 procent i forhold til 2011. Driftsmargin udgjorde 31,7 procent, en forbedring på 2 procentpoints sammenlignet med året før, som følge af en væsentlig reduktion af omkostningsniveauet.

Salget af de baltiske fragtruter og reduktionen af gælden med 141 MEUR reducerede renteudgifterne betydeligt, hvilket medvirkede til at forbedre nettoresultatet med 66 MEUR til 76 MEUR for året.

Rederiet transporterede sidste år 11,7 millioner passagerer, 2,7 millioner personbiler og 0,8 millioner fragtenheder på vores ruter Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.

Tilfreds bestyrelse

Bestyrelsen betegner det økonomiske resultat som tilfredsstillende.

I 2013 og 2014 forventer Scandlines en samlet vækst på 3-5 procent i både omsætning og nettoresultat. Baggrunden herfor er forventningen om fortsat vækst i den dansk-tyske trafikmængde kombineret med forbedrede resultater fra catering og retail samt effekten af fortsatte operationelle forbedringer. Moderniseringen af den eksisterende flåde fortsætter således i 2013 og 2014 med fokus på brændstofreduktion samtidig med, at kundeoplevelsen er i højsædet.

I 2013 fokuserer Scandlines kraftigere på det svenske marked for at skabe større opmærksomhed om produkttilbuddene blandt de svenske kunder. Samtidig styrkes indsatsen inden for destinationsmarkedsføring.

Scandlines ønsker fortsat at styrke den centraleuropæiske trafikkorridor og planlægger derfor at investere i to nye færger til Gedser-Rostock-ruten. Færgerne skal sikre høj kapacitet, være miljøvenlige og give kunderne en unik oplevelse om bord. Design- og kravspecifikationen er netop sendt til et mindre antal værfter, og Scandlines forventer i slutningen af maj 2013 at underskrive en kontrakt om levering af to dobbeltender-færger til højsæsonen 2015.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093