Stena Line overvejer methanol
Mens mange rederi overvejer, om de skal bygge nye skibe der sejler på LNG, eller retrofitte de gamle med scrubbere, for at imødekomme de nye skrapppe krav til skibenes udstødningsgasser, satser svenske Stena Line på methanol.
- Vi betragter metanol som et mere realistiskt alternativ end LNG lige her og nu, siger Claes Berglund fra Stena Line til nyteknik.se.
- Methanol kan transporteres og opbevares som alle andre væsker, og man kan anvende de distributions- og opbaveringsfaciliteter som allerede eksisterer, siger Claes Berglund.
For at afprøve teorien i prasksis vil Stena Line ombygge Stena Scanrail, der sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn, med hjælpemotorer der drives af DME, dimetyleter, et brændstof der fremstilles af metanol. Færgens hovedmotor vil fortsat anvende olie.
- Det bliver første gang methanol anvendes som brændstof i en maritime sammenhæng. Går det godt, vil vi udvide anvendelsen til også at omfatte movedmotoren, siger Claes Berglund.
I første omgang vil methanolen blive opbevaret i en stor tank på dækket.