23948sdkhjf

EU revser Østrig

Flere gange har Østrig med meget kort varsel besluttet sig for at indføre kørselsforbud, så lastbiler og chauffører strander i eller omkring Østrig. EU-Kommissionen giver nu Østrig en røffel og kræver forbedringer.

Flere gange har Østrig med meget kort varsel besluttet sig for at indføre kørselsforbud, så lastbiler og chauffører strander i eller omkring Østrig. EU-Kommissionen giver nu Østrig en røffel og kræver forbedringer.



Vejgodstransportens brancheorganisation ITD har flere medlemmer, som er blevet ramt af de korte varsler. Blandt dem er virksomheden S. Chr. Sørensen A/S i Skodborg.

- De korte varsler er utroligt generende og ikke til at arbejde med. Vi får en meget hektisk dag med at informere mange lastbiler om forbuddene. Det går ud over terminer, køretid og vores omkostninger, uden at det i sidste ende gavner nogen, siger adm. direktør Christian Sørensen Madsen.

Han forklarer, at virksomheden har skemaer liggende med de forskellige kørselsforbud i Østrig, Tyskland og Italien.

- Lastbilerne skal nærmest zigzagge sig igennem. Det er en udfordring at overholde kørselsforbud, køre- og hviletid samt terminer og stadig få en forretning ud af det som vognmand. De korte varsler underminerer planlægningen.

Eksempler på korte varsler er der flere af. Eksempelvis blev et natkørselsforbud på Inntal-motorvejen 1. november 2012 først offentliggjort af myndighederne dagen før.

2. april 2012 meldte Østrig så ud om kørselsforbud i påsken den 5. april 2012.

Nu kræver EU-Kommissionen forbedringer. Det skyldes bl.a. pres fra ITD.

ITD er med i Alpetransitgruppen, som består af flere brancheorganisationer, hvis medlemmer kører gennem Alpelandene. Gruppen har henvendt sig til EU-Kommissionen, og Kommissionen har på den baggrund skrevet til de østrigske myndigheder og mindet dem om deres forpligtigelse til at informere i god tid.

- Det er positivt, at EU-Kommissionen støtter op om behovet for hurtige udmeldinger, når den frie bevægelighed i det indre marked midlertidigt bliver indskrænket, siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD.

Han mener, at virksomhederne som minimum bør have en uge til at forberede sig.

- Vi er tilfredse med, at EU-Kommissionen aktivt har kontaktet de østrigske myndigheder og understreget behovet. Effekterne viser sig allerede. I år fik vi meldinger om påskens kørselsforbud tre uger før påskedagene mod tre dages varsel sidste år.

Ved kørselsforbud må en lastbil eksempelvis ikke køre på en bestemt del af en motorvej på en bestemt dag. Argumentet for midlertidige kørselsforbud kan være helligdage, miljø, vejarbejde osv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078