Scania størst på det danske marked
Volvo forvist til andenpladsen på det danske marked ved udgangen af marts.
Det er lykkedes Scania at fastholde mærkets førsteplads på markedet for lastvogne over 16 tons totalvægt. Det viser de aktuelle - men endnu uofficielle - tal for nyindregistrerede lastvogne pr. 31. marts.
Statistikken fra De Danske Bilimportører viser, at Scania har fået nyindregistreret 201 lastvogne siden nytår. Ærkerivalen Volvo er nået op på 194.
Dermed har Scania en markedsandel på 29,3 procent - en anelse foran Volvo med 28,2 procent.
Til sammenligning lå Volvos markedsandel på 31,1 pct. ved udgangen af marts sidste år og Scania på 25,2 pct.
Mere bemærkelsesværdigt er det imidlertid, at Mercedes-Benz har leveret 139 nye lastvogne år til dato. Det rækker til en markedsandel på 20,2 pct. og en tredjeplads, der i flere år har tilhørt MAN.
MAN har leveret 90 nye lastvogne og markedsandelen er på 13,1 pct.
Markedsandelen for de øvrige lastvognsmærker er DAF 2,5 pct., Iveco 3,9 pct, og Renault 2,6 pct.
Der er i alt leveret 687 nye lastvogne over 16 tons totalvægt i årets første tre måneder. Det er 311 færre end i samme periode i 2012.
Tallene er ikke endelige, da der kan forkomme justeringer i statistikken og De Danske Bilimportører offentliggør derfor også først de officielle tal midt på måneden.