Transport 2013: Er du klædt på til messen
Tips til udstillere og messebesøgende: Sådan får du mest ud af at være på messe i denne uge.
Har man én gang været på messe er man ikke i tvivl: det er hårdt arbejde – hvad enten man er udstiller eller besøgende. De fleste udstillere ved godt, at messedeltagelsen skal være godt forberedt, men det er de færreste besøgende, der på samme måde forbereder et messebesøg. Det kan ellers godt betale sig, for er man bare lidt klædt på, så får man mest ud af messen. Så velkommen på Transport 2013 i MCH Messecenter Herning i dagene 4. til 7. april - her er et par gode råd:
Tip til gæsterneEn messe kan bruges på flere måder, og derfor er det er en god idé at lave sig nogle overvejelser over, hvad man vil have ud af sit messebesøg:
Er det ren underholdning? Er det for at netværke? Er det for at se på et konkret produkt? Er det for at få rådgivning? Skal du måde nogen bestemt? Hvor meget tid vil du bruge på messen? Skal du undersøge flere stande?
Hvis du ved, hvad du går efter, er der også større chance for, at du faktisk kommer hjem med noget brugbart fra messen.
Vær forberedtDer er mange haller og der er mange stande. Tiden flyver af sted, hvis ikke du har en plan for hvad du vil nå.
Derfor er det en god ide, at sætte sig ind i messen (udstillerne, halplaner, stand-oversigt), inden du tager til messe.
Skaf et messekatalog, en messeavis eller gå på nettet. I dette tilfælde www.mch.dk
Sæt kryds ved de stande/virksomheder du vil besøge på messen – har du mange på listen, så strukturer dagen, så du ved, hvor meget tid du har til hver.
Hvad vil du videEr der noget særligt, du vil vide? Så forbered spørgsmål hjemmefra og hav også alle relevante data eller oplysninger fra din egen virksomhed ved hånden.
Det er ikke kun udstilleren, der skal kunne svare på spørgsmål – det skal du også selv kunne. Ellers er der fare for, at tidens spildes på for megen ukonkret snak.
InspirationPlanlægning er godt - men husk også at lade dig inspirere. Der er så mange nye ting og tiltag på en messe, at du skal huske at afsætte tid til at være spontan: snak med spændende og inspirerende mennesker, gå på opdagelse og få et indspark til nye ideer i din forretning.
Hvad var det nu?Hvad var det nu vi aftalte? Og hvad hed han nu, ham jeg snakkede med? Hvilket firma var det?
Efter en lang dag på messe kan det være svært at bevare overblikket. Derfor er det vigtigt ikke kun at samle materiale og visitkort, men også at notere stikord – eller tage billeder/video med din smartphone.
Så kan du meget bedre huske tingene, når du kommer hjem.
Skide godt, EgonDer er ikke noget der er bedre end en god plan, så man bagefter kan løfte armene og glæde sig over en god messe.
Men messe-successen kommer ikke af sig selv, og det er ikke gjort med at bestille x-antal kvadratmeter og så troppe op på sin stand. Messe-deltagelse er 100 procent hårdt arbejde.
Før messenInden messen skal man vide, hvad man vil med messen. Handler det om at styrke sit brand, synliggøre virksomheden, sælge, langsigtet salg, kundepleje eller at skaffe nye kunder?
Der er ofte en forståelse af, at det er arrangørerne, der skal sikre, at der kommer besøgende til messen. MCH Messecenter Herning gør ganske vist rigtig meget for at sørge for de rigtige rammer og få publikum til at komme, men som messedeltager har man også et ansvar for at ”hive kunder ind”.
Ved dine kunder – eksisterende og kommende – at i er på messe? Ved de, hvor de kan finde jer og hvad i udstiller?
Hjælp dem på vej med indbydelser, nyhedsbreve, brug Facebook eller ring dem op for at aftale et møde.
Same procedure…as every year, James”. Måske skulle messestanden ændre lidt i år. Publikum (=kunderne) skulle jo nødigt tro, at i er gået i stå.
Ups, er det for sent, fordi messestanden er bestilt? Så er det kun dig og dine kolleger, der kan gøre forskellen på standen:
Det handler om at være frisk og energisk. Og nej, i 2013 er det ikke længere sejt at have drukket fadøl til klokken 6 og derefter gået direkte på standen. Ja, det skal også være sjovt at være på messe, men det er også cool business og som på alt andet skal der være en ”return of investment” – man skal have noget for pengene.
Så ikke noget med at gemme dig om bag en skærm – du skal frem i første række og så hjælper det altså at være frisk.
Før messenFå styr på din markedsføringsstrategi i god tid
Samarbejd med andre messeudstillere
Inviter kunder og samarbejdspartnere
Find ud af hvad der skal gøre jeres stand unik
Fyr ikke al din viden/information af på messen
På messenSørg for, at standen altid er bemandet (gerne med to)
Aktivitet på standen tiltrækker gæster
Stil Hv-spørgsmål til gæsterne
Sørg for at få visitkort og skriv f.eks. bagpå hvad i snakket om og aftalt
Udvælg de meste udadvendte medarbejdere til ”frontlinjen”
Efter messenFølg op på kontakterne – det er bandlyst at ”holde et par dage fri” efter en messe
Prioritér emnerne – f.eks. i varme, lunke og kolde. Begynd med at kontakte de varme.
Find ud af et budskab i forbindelse med opfølgningen
Evaluer messen og noter ændringer til næste messe
ForbudtStanden må aldrig være ubemandet
Tal ikke i telefon
Gem dig ikke bag computerskærmen – eller bagest på standen
Undgå rod (ryd op blandt kaffekopper, madrester, kataloger, kaffepletter, krummer, emballage)
Undgå for mange budskaber
Tyggegummi og peanuts hører ikke til på en messestand
Kollega-snak – gem den til om mandagen på kontoret
Spis ikke på standen