Transport 2013: Sikkerhed er nøgleordet hos Uno-X
Uno-X Energi A/S vil i MCH Messecenter Herning fokusere stærkt på sikkerhed.
Markedschef Jesper Skogstad udtrykker det helt klart: Vort tema på Transport 2013 er sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed samt netværk.
Brændstof stjæles som aldrig før fra store og små lastvogne, så sikkerhed omkring tankning af køretøjer er virkelig et tema for vognmænd.
Energiselskabet lancerer sit dobbeltkort, der giver maksimal sikkerhed for at tankningen sker som den skal. Dobbeltkortet omfatter et kort, der tilhører lastvognen og et personligt kort til chaufføren.
- Vi troede faktisk vi havde løst det, da vi indført indtastning af registreringsnummeret på lastvognen ved tankning. Men du aner ikke hvor mange ikke-eksisterende registreringsnumre vi har kæmpet med, så det er løst med dobbeltkortet, hvor chaufføren først sætter vognens kort i kortlæseren og derefter sit eget kort. Gør man det ikke på den måde, vil der ikke kunne tankes, siger Jesper Skogstad.
Chaufføren skal så passe på sit tankkort, præcis som han passer på sit eget Dankort. Låner chaufføren et andet kort, vil vognens kort stadig være det samme og man kan altid finde tilbage til lastvognen, så der ikke opstår problemer med konteringen i regnskabet.
Hvis chaufføren stopper i virksomheden, afleveres kortet til vognmanden, som blot skal klippe det i stykker.
Definer mængdenAllerede nu beregner Uno-X det enkelte korts maksimums-køb med en grænse for, hvor mange liter der maksimalt kan tankes pr. dag, pr. uge og pr. måned.
- Vi bruger historikken og indkoder det i kortet – men vognmanden kan også selv definere det og dermed være med til at stoppe store tankninger, forklarer Skogstad.
Der er også mulighed for at definere perioder, hvor der ikke kan tankes på dieselkortene. Det kan f.eks. være et vognmandsfirma, der vedtager at der ikke kan tankes på kortene mellem kl. 18 og 06.00 eller i weekenden.
Som noget nyt vil det ligeledes blive muligt at definere på hvilke tankstationer i netværket, hvor kortene kan anvendes.
Uno-X hjælper gerne den enkelte vognmand med en dieselkort- og tankpolitik, som kan være med til at nedbringe den del af svindet som måtte komme "indefra".
- Vi har aldrig været i tvivl om at vi skulle med på Transport 2013 i Herning, og vi glæder os meget til at møde gæsterne på transportmessen, siger Jesper Skogstad.
100 Truck-anlægUno-X Energi har de seneste par år oprustet med Trucks-anlæg, hvor busser og lastvogne kan tanke både diesel og AdBlue og udviklingen fortsætter.
- Inden udgang af året regner vi med at have 100 dedikerede Truck-anlæg, siger Jesper Skogstad, der fortæller at man fortsat arbejder på at få udskilt tankning af lette køretøjer og tunge køretøjer, så de tunge køretøjer tanker på de anlæg, hvor faciliteterne er bygget til køretøjerne og den lette trafik fortsætter med at tanke på de almindelige anlæg.