23948sdkhjf

Containerkæmper over 10.000 TEU dominerer Asien-Europa-ruter

Drewry vurderer, at containerrederiernes appetit på de såkaldte Ultra Large Container Vessels (ULCV) fortsætter, selv om kapacitetstilgangen fortsætter med at overstige efterspørgslen.

Drewry vurderer, at containerrederiernes appetit på de såkaldte Ultra Large Container Vessels (ULCV) fortsætter, selv om kapacitetstilgangen fortsætter med at overstige efterspørgslen.



I starten af 2013 krøb gennemsnitsstørrelsen på de continerskibe, der betjener ruterne mellem Asien og Europa, for første gang over 10.000 TEU. Ifølge shippinganalytikerne i britiske Drewry’s vil udviklingen mod stadigt større containerskibe fortsætte, selv om det har været forholdsvis småt med ny ordrer på containerskibe i ULCV-klassen i det sidste års tid.

Drewry’s vurderer, at rederiernes appetit på flere containerkæmper er uformindsket, selv om tilgangen af ny kapacitet formentlig vil overstige væksten i efterspørgslen flere år frem i tiden.

Containerrederierne har simpelthen ikke råd til, at ignorere de effektivitetsgevinster, der er ved at fragte containere på ULCV-skibe.

”Våbenkapløb”

En udvikling, der for alvor blev skudt i gang, da Maersk Line fik leveret de første containergiganter i Emma Maersk-klassen i 2006. Officielt havde Maersk Lines nye kæmper en kapacitet på 11.000 TEU, men senere erkendte rederiet at kapaciteten var på 15.500 TEU. En rekord, der først blev overgået sidste år, da konkurrenten CMA CGM indsatte det 16.020 TEU store containerskib Marco Polo.

Maersk Line har fortsat ”våbenkapløbet” med ordren på 20 skibe i Triple-E-klassen, hvor det første af de 18.270 TEU store containerskibe indsættes i drift i slutningen af 2013.

Lavvande i kassen

Drewy vurderer, at de andre containerrederier må følge trop, og henviser til, at japanske K-Line i sidste uge bestilte fem nybygninger på 14.000 TEU, der skal leveres i 2015. Også rederiet Yang Ming venter levering af nye containerskibe i 14.000 TEU-klassen – med option på yderligere fem ) i 2015.

Ifølge Drewry skyldes den aktuelt afdæmpede ordrelyst kun, at de fleste containerrederier kom ud af 2012 med røde tal på bundlinjen – et forhold, som næppe vil ændre sig markant i indeværende år.

Den gennemsnitlige størrelse på containerskibene på Asien-Europa-ruterne er steget med 37 procent fra første kvartal i 2008 til første kvartal i år (fra 7.517 til 10.279 TEU). Sammenligner med udviklingen i containermængderne fra Q1 2008 til det forventede niveau i 2013, så er der tale om en stigning på sølle seks procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063