23948sdkhjf

DTL: Indfør højresvingsundervisning i skolen

Tre dræbte i højresvingsulykker i år har fået debatten til at blusse op igen. Tallet svarer til højresvingsdræbte på årsbasis i henholdsvis 2011 og i 2012.

Tre dræbte i højresvingsulykker i år har fået debatten til at blusse op igen. Tallet svarer til højresvingsdræbte på årsbasis i henholdsvis 2011 og i 2012.



Så netop som branchen i fællesskab havde glædet sig over tendensen med færre døde og tilskadekomne ar årets tragiske ulykker vist, at så længe lastbiler og cyklister mødes i trafikken vil der være en risiko.

Derfor foreslår DTL nu, at der skal undervises i folkeskolen om, hvad der sker i trafikken, når lastbiler skal svinge til højre.

- Hvis skolemyndighederne er med på ideen, vil udgiften være omkring to-tre millioner kroner om året. Vognmænd og chauffører vil være i stand til at gennemføre en årlig undervisning af folkeskoleeleverne i 4., 5. og 6. klasse, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm.

Branchen har allerede erfaring med at undervise børn om lastbiler fra den tiårige kampagne Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, som har haft kontakt til over 70.000 skolebørn gennem årene.

Hans regnestykke ser således ud: Der er ca. 210.000 elever fordelt på anslået 10.000 4., 5. og 6. klasser. Typisk vil en chauffør med lastbil kunne undervise seks klasser i lokalområdet på to timer. Omkostningen vil være to timer plus en halv times transport i alt ca. 1.250 kroner, som ganget op bliver til ca. 2,1 millioner kroner.

- Samtidig med at dette forslag nu er givet videre, opfordrer vi alle vore medlemmer til at bakke op om den indsats, der er i gang mange steder landet over, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm.

I næste måned går 10. udgave af kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde i gang flere steder i landet både på skoler og ved særlige events bl.a. den årlige Falck-dag på Egeskov Slot. Bag kampagnen står DTL, Danske Fragtmænd A/S, 3F Transport-gruppe, Volvo Lastvogne Danmark A/S, Bridgestone Danmark A/S, Energiselskabet OK og Børneulykkesfonden.

Desuden har landets skoler allerede i dag adgang til en pakke til klasseundervisning, som ofte kan suppleres med en rigtig lastbil i skolegården, hvor en chauffør i samarbejde med lærerne instruerer børnene i, hvor lidt en chauffør egentlig kan se, og hvor lidt der skal til for at gemme en skoleklasse omkring en lastbil.

Herudover deltager DTLs medlemmer i Årets Refleksdag, og DTL som organisation støtter Rådet for Sikker Trafik og er tilsluttet European Road Safety Charter, der arbejder med trafiksikkerhed i EU, hvor målet er at redde 25.000 liv hvert år i trafikken.

Sidste år var DTL vært for et idéudvekslingsmøde mellem relevante praktikere med særlig interesse i højresvingsulykker. Målet har været at finde nye ideer og alternativer til, hvad der i fællesskab kan gøres for at forhindre disse ulykker. Input fra mødet er sendt til Trafikstyrelsens spejlgruppe som oplæg til det videre forebyggelsesarbejde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11