Kommuner skal løsne stramme bånd for transport
Hillerød Kommune vil lukke for lastbiler i landsbyerne Uvelse og Gørløse, mens byrådet i Ringsted overvejer at lukke midtbyen for de fleste lastbiler.
Der kan være fornuft i at undgå lastbiler ad små veje og brostensgader, men varerne skal stadig frem til supermarkedet og den lokale fabrik, og lastbiler er den eneste reelle mulighed i bytransporten.
Derfor skal vi gå efter en fremtid, hvor alle vinder – vognmænd, andre trafikanter, butikker og miljøet.
Levering af varer i ydertimerne uden for myldretiden er en central nøgle til at låse op for den fremtid. Her får vi udnyttet infrastrukturen bedst muligt. Samtidig er det sund fornuft at lade en del af lastbilerne rulle i beboelseskvartererne før klokken 7, inden morgentrafikken og skolebørnene fylder vejene.
For at det kan lykkes, skal kommunerne løsne op for nogle af de stramme bånd, godslevering uden for normal arbejdstid lider under.
Kommuner og naboer til butikker frygter støj, hvis lastbilerne kommer med varer til supermarkedet klokken 04.30. Derfor laver kommunerne hurtigt miljøpåbud med forbud mod kørsel på bestemte tider.
Men frygten for støj er i mange tilfælde overdrevet. Transportbranchen sprudler af innovation på området, og eksperimenter med støjsvage teknologier har succes.
I Region Syddanmark har vejgodstransportens brancheorganisation ITD i samarbejde med bl.a. Væksthus Syddanmark sparket gang i forsøget ”24T.” Her får kunderne eksempelvis gods mellem klokken 23.00 og 7.00.
Forsøget viser, at det som regel ikke er lastbilernes motorer, som forstyrrer nattesøvnen. Udfordringen er i af- og pålæsning af varer.
Heldigvis har branchen i mange tilfælde svarene på udfordringen.
Løsningerne er enkle og praktiske: Mange lagergulve og lastbiler har riller, som er med til at forhindre faldulykker. Hvis man lader dem gå på langs i stedet for på tværs, forsvinder meget af lyden. Det er muligt at lave lydabsorberende lofter af skumgummi i lagerområder og butikker. Bure med varer og redskaber som palleløftere kan udstyres med gummihjul og plastik i stedet for støjende metal mod metal.
24T-forsøget viser, at det i vid udstrækning kan lade sig gøre. Miljøet vinder også. Færre lastbiler i myldretiden betyder mindre kø og dermed mindre CO2-udslip.
En større udbredelse af godstransport i ydertimerne kræver et tæt samarbejde mellem vognmænd, transportkøbere og naboer til butikker. Kommunerne skal spille med på mulighederne for effektiv godslevering hele døgnet i stedet for at lukke helt for lastbiltrafik. Så vinder vi alle: vognmænd, andre trafikanter, kunderne, miljøet og kommunerne.