ITD: Danskere skal være Europas bedste
ITD går efter at udvikle Danmark til en af Europas førende nationer inden for lastbiltransport.
Danske vognmandsvirksomheder har erfaringerne og kompetencerne til at gå forrest i Danmark og vise vejen for europæisk vejtransport. Det mener direktør i International Transport Danmark, Jacob Chr. Nielsen.
- Og der er økonomi og arbejdspladser i det. Vækstprognoserne fra EU taler om 80 procent mere gods at køre med i 2050 i forhold til starten af dette årtusind. Det gods skal danske vognmænd have en stor andel i, siger Nielsen.
- Men at blive en af Europas førende nationer inden for vejtransport er ikke noget, der kommer af sig selv. Dansk lastbiltransport ligger ikke automatisk i førerfeltet blot på grund af vores charme og selvtillid. Det kræver hårdt arbejde, siger direktøren, der peger på, at ITD’s rolle er at kæmpe for, at det bliver så attraktivt som muligt at drive vognmandsforretning i Danmark.
Der var derfor ros fra Jacob Chr. Nielsen til transportminister Henrik Dam Kristensen, der har valgt at diskutere branchens rammebetingelser i Vejtransportrådet.
- Diskussionen blev startet op i september og klogeligt har ministeren valgt at indlede arbejdet med at få etableret et fælles, faktuelt billede af vores erhverv og dets aktuelle situation. Vi er helt enige med ministeren i, at eventuelle reformer og indgreb i forhold til vores branche til enhver tid skal bygge på et sagligt, fælles billede af markedet, af mulighederne og af de konkrete udfordringer, siger ITD-direktøren.
- Der er grund til at rose vores transportminister for hans måde at tackle udfordringen på. Det er selvfølgelig for tidligt at glæde sig, før de første resultater er kommet ud af arbejdet, men overordnet er vi tilfredse med den proces, der er sat i gang – den er helt i tråd med den vej, vi har anvist. Og godt begyndt er jo som bekendt halvt fuldendt.
Danske vognmænd skal gå forrestITD har investeret massivt i organisationens egen køre- og hviletids-service, som stilles til rådighed for medlemmerne for at forebygge fejl og bøder.
- Vores udgangspunkt er, at danske vognmænd skal gå forrest i at have styr på køre- og hviletiden. Det ser vi som en styrkelse af de danske vognmænds position på et stadigt mere internationaliseret transportmarked, siger Jacob Chr. Nielsen.
Han mener, at et vil hjælpe, hvis få vendt synet på, hvordan man kontrollerer og sanktionerer transportbranchen.
- I dag er der er en uheldig tendens til, at vi kriminaliserer vognmænd og chauffører først – og spørger bagefter, siger Nielsen, der opfordrer til at tænke det omvendt: De vognmænd og chauffører, der demonstrerer vilje og evne til at tage reglerne alvorligt, bør mødes af opbakning og støtte fra myndighederne, mens den lille del af branchen, der demonstrerer det modsatte, bør mødes af hårde og kontante sanktioner. Det er i det lys, at vores investeringer i køre- og hviletidsservice til vores medlemmer skal ses.
ITD ser gang på gang bøder og sanktioner, der er ude af proportion med de reelle overtrædelser for både vognmænd og chauffører.
- Løsningen er for os, at bødekataloget gøres mere fleksibelt. Systemet med fast definerede takster for alle forseelser lægger op til, at sagerne kan klares uden en nuanceret vurdering af de praktiske forhold. Dommeren behøver jo bare at slå op i kataloget. Det er en forkert tilgang. I stedet mener vi, at bødekataloget bør indeholde nogle mere bøjelige straframmer, så det i højere grad inviterer til at give hver sag en individuel og nuanceret bedømmelse. Det er en forudsætning for retfærdighed, mener Jacob Chr. Nielsen.
NytænkningITD ønsker også nytænkning omkring virksomhedskontrollerne:
- Sigtet med kontrollerne skal tilbage til det, det egentlig handler om, nemlig at sikre, at vognmanden lever op til sine forpligtelser om egenkontrol og instruktion af chaufførerne, siger ITD-direktøren. Som det er i dag, er kontrollerne alt for fokuserede på at frembringe enkeltsager, som kan køres mod chaufførerne for derefter at resultere i automatiske bøder til vognmanden af dobbelt størrelse, når chaufføren er dømt. De data, som kontrolleres ved virksomhedskontrollerne, kan være op til et år gamle. Det giver langtrukne sager med dårlig retssikkerhed for chauffør og vognmand og med dårlig mening for samfundet – for hvor er den positive effekt af at tærske langhalm på gamle sager, som ingen kan huske i detaljerne i, og hvor der jo ikke er sket uheld?
ITD mener desuden, at Trafikstyrelsen vil være bedre egnet til at foretage sådanne kontroller af virksomhederne end politiet.
- Effektive kontroller kan være med til at forhindre myter og vrangforestillinger om, hvad der foregår i vores erhverv. I branchen er vi ind imellem slemme til at fokusere på, at ’de andre’ snyder, i stedet for at fokusere på hvad det er for rammer, vi selv gerne vil have. Det skal vi gerne ud over, og derfor bakker vi aktivt op om ethvert reelt forbedringstiltag i forhold til kontroller. Det gælder inden for køre- og hviletid såvel som inden for alle andre vigtige områder, siger Jacob Chr. Nielsen.
I den forbindelse forventer ITD sig klare fremskridt med de nye regionale tungvognsenheder i Rigspolitiet.