En verden til forskel
ITD-formanden var selv en ”del af eventyret” på landevejene.
- Jeg har kørt til Mellemøsten på vilkår, der nok ville give panderynker hos ITD’s køre- og hviletidseksperter. Og jeg har kørt til Østtyskland ad hullede motorveje og ventet i timevis ved grænseovergangene i det gamle Europa. Jeg har oplevet en branche, hvor ’sammenhold’ og ’hygge’ var i centrum på rastepladserne og i walkie’en, fortalte formanden for ITD, Peter Provstgaard.
Men det var engang.
- Der er en verden til forskel på disse minder og det fremtidsbillede, der tegner sig i dag. Nu handler det om ’konkurrence’ og ’effektivitet’, siger formanden. I de næste 10, 20 og 30 år bliver der kun mere gods at køre med. Men kravene bliver også ved med at stige til dem, der vil være med i kampen om godset. Det indre marked bevæger sig ikke tilbage, kun fremad. Spørgsmålet er kun i hvilken takt.
Ha peger på, at mange ser problemer i det indre marked for transport.
- Det kan vi også i ITD. De sociale og lønmæssige forskelle i Europa har været nemme at få øje på, efterhånden som der er blevet åbnet for trafikken på tværs af grænserne. Men en del af os kan også se, at det indre marked ikke er årsagen til problemerne, men nok mere en løsning. For den fri handel på tværs af EU er måske nok med til at gøre forskellene mellem landene mere synlige, men den er også med til at fjerne dem på sigt, siger Peter Provstgaard.