Særlig ånd hos dem, der klarer sig godt
51 procent af ITD medlemmerne har øget indtjeningen i 2012 på trods af det øgede prispres.
- Det er faktisk flot og opmuntrende, konstaterede formanden for ITD på lørdagens generalforsamling.
- Jeg tror, der er en særlig ånd over de virksomheder, der klarer sig godt. Den er præget af professionel ledelse og styr på omkostningerne. Men det allervigtigste er nok lysten og evnen til at se nye muligheder og flytte sig sammen med kunderne. Dét er indbegrebet af ’ITD ånden’, mener Provstgaard.
I hans egen forretning DTK har løsningen været at følge udviklingen hos kunderne og udvide transportproduktet med lager, logistik emballering, ompakning, distribution osv.
- Det giver os flere strenge at spille på. I stedet for at vi blot kører gods fra A til B med en relativt lav indtjening, kan vi nu tage del i flere processer i vores kunders samlede logistik. Det er ikke raketvidenskab, det er købmandsskab. Og det er nødvendigt for at klare sig, siger ITD-formanden.
En del af løsningen blev, at DTK flyttede sine 30 biler over på tyske plader.
- For DTK var ikke længere levedygtig som international transportvirksomhed med chauffører på dansk overenskomst, konstaterer Peter Provstgaard.
Langt hovedparten af selskabets omsætning kommer i dag fra udenlandske kunder, og ”de vil ikke betale den ekstrapris, som er indregnet i danske overenskomster. Derfor var vores eneste reelle alternativ at udflage”, forklarerede ITD-formanden.
Selv om det har betydet mistede chaufør-arbejdspladser, så er DTK et ”godt regnestykke” for den danske stat.
- Først og fremmest bevarer vi 27 arbejdspladser i Danmark på vores kontor og lager. De betaler skat i Danmark og skaber omsætning i danske butikker. Derudover køber vi også vores materiel og får det serviceret i Danmark. På den måde genererer vi en millionomsætning hos danske selskaber med danske ansatte. Og endelig forbedrer vi handelsbalancen med ca. 50 mio. kr. via vores omsætning hos udenlandske kunder, siger Provstgaard.
Han peger på, at ”ITD ikke arbejder for, at flere vognmænd skal udflage mere”.
- Udflagning og internationalisering er positivt, når det handler om at opsøge nye markeder og komme tættere på nye og gamle kunder. Men vores mål er, at det skal blive nemmere at være konkurrencedygtig uden at udflage.
Peter Provstgaard er imod at lægge endnu større hindringer i vejen for de udenlandske lastbiler herhjemme:
- På den måde beskytter vi det gods, som de danske biler kører med i dag. Men vi skal passe på, at vi ikke afskærer os fra at være med om det store bord ude i Europa.