ITD: Normalisering af overenskomstforhold
ITD ønsker overenskomsterne skrevet ud af godskørselslovens paragraf 6, så der bliver ”fri organisering som i alle andre erhverv”.
- Undtagelserne i lovgivningen for vores erhverv er 40 år gamle, og det har vist sig at være svært at få dem opløst. Det er derfor, at ITD nu har taget initiativ til at få bestemmelserne prøvet ved domstolene. Der er behov for nytænkning, mener ITD-formand Peter Provstgaard.
ITD mener, at det er en sammenblanding af statsmagt og overenskomstforhold. I sin tid blev bestemmelsen indført i godskørselsloven for at forebygge rovdrift på chaufførerne og fremme trafiksikkerheden.
- Disse ting er i dag grundigt reguleret af EU, blandt andet i kraft af køre- og hviletids-forordningen og arbejdstidsdirektivet, mener ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen.
- Alligevel har det vist sig svært at overbevise det nuværende folketing om, at vores overenskomstforhold bør normaliseres. Tvært imod besluttede Folketinget i juni 2012 en revidering af godskørselsloven, som medførte ekstra kontrol med overenskomstkravet i form af et kontroversielt overenskomstnævn. Hermed har vores erhverv fjernet sig endnu mere fra den normale danske model og hen imod forhold, som vi i hvert fald fra ITD’s side finder meget uhensigtsmæssige og problematiske, siger Nielsen.
Det er baggrunden for, at ITD i efteråret 2012 valgte at indgive en stævning mod staten.
- Vi mener, at der er god grund til at få afprøvet juraen bag den konstruktion, der regulerer erhvervets overenskomstforhold. Vi er af den overbevisning, at overenskomstkravet er en unødig bremse for, at vi kan udøve vores erhverv frit og i takt med tiden. Det er komplicerede juridiske forhold, som det kommer til at tage tid at få afklaret. Men vi er fra ITD’s side parate til at køre sagen helt til ende i retssystemet for at være sikre på, at alle sten bliver vendt, oplyser Jacob Chr. Nielsen.
Han bliver ofte spurgt, hvor ITD ønsker, at chaufførlønningerne skal ligge.
- Det har jeg ingen som helst mening om. Vi ønsker en normalisering af området. Og det indebærer fortsat, at lønniveauet bliver lagt af arbejdsmarkedets parter, nøjagtigt som i alle andre erhverv. Da vi ikke er en arbejdsgiverforening, vil vi ikke blande os i selve overenskomsterne, men blot bakke op om, at der bliver lavet nogle gode aftaler, som lever op til vognmændenes krav og forventninger – nøjagtigt som vi i øvrigt altid har gjort det, siger ITD-direktøren.
- Vi synes hverken, at lønnen skal tvinges op eller ned. Den skal fastsættes i størst mulig frivillighed mellem lønmodtager og arbejdsgiver. Vi mener, at det er tid til at tænke i mere fleksibilitet og smidighed frem for det modsatte. Og modellen fungerer jo uden anarki og kaos inden for andre erhverv, så hvorfor skulle den ikke også gøre det inden for lastbiltransporten?