23948sdkhjf

Styr på køre- og hviletiden

Reglerne er ens for alle i Europa - men det sætter danske vognmænd tilbage, hvis de er underlagt unødigt stive kontroller og ufleksible bødesatser.

Reglerne er ens for alle i Europa - men det sætter danske vognmænd tilbage, hvis de er underlagt unødigt stive kontroller og ufleksible bødesatser.



- Vores ønske er, at danske vognmænd skal gå forrest i at få styr på køre-hvile-tiden. Det kan komme os til gode i konkurrencen. Men det kræver et langt tættere og mere smidigt samarbejde mellem branchen og myndighederne, mener ITD-formand Peter Provstgaard.

Han krævede også en effektiv kontrol af cabotgereglerne, ”så vi kan sikre, at de bliver overholdt overalt”. Regeringen har sat knapt 20 mio. kroner af til ekstra kontrol.

- Det er vi meget tilfredse med. Nu mangler vi så bare at få præcise opgørelser af omfanget af ulovligheder. Og vi kræver også fra politiet, at de kommer med præcise opgørelser, siger Provstgaard. ITD’s linje er ligeledes, at vi ønsker enkle og klare regler. Igen for at sikre ens vilkår og effektiv håndhævelse. Og alle i bestyrelsen er også enige om, at vi ikke er klar til fuld liberalisering af cabotagereglerne, så længe de danske rammevilkår halter bagefter mange af de øvrige EU lande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095