23948sdkhjf

To store jubilæer

Arthur Andersen Transport fejrer 130 års jubilæum og vognmand Karsten Tinggaard fejrer 40 års jubilæum.

Arthur Andersen Transport fejrer 130 års jubilæum og vognmand Karsten Tinggaard fejrer 40 års jubilæum.



1. april kan Arthur Andersen Transport i Horsens fejre to store begivenheder: Vognmandsvirksomheden kan fejre 130 års jubilæum med den samme familie som ejer, og vognmand Karsten Tinggaard, kan samme dag fejre 40 års jubilæum i firmaet.

Det hele begyndte i 1883, hvor Morten Sørensen, Aagade 67 i Horsens, fik borgerskab som vognmand. Her kørte Mads Peter Andersen som kusk, indtil han den 27. april 1901 selv fik borgerskab som vognmand og købte forretningen, som dengang havde til huse i Kirkegyde. Vognporten kan den dag i dag stadig ses i Kirkegyde. Forholdene var dog for trange, så i 1914 købte Mads Peter Andersen Havneallé 29.

Mads Peter Andersen døde i august 1919, men hans enke Juliane Petrea Andersen førte forretningen videre med hjælp fra sin søn Arthur Ingvard Dahlsgaard Andersen, indtil han købte forretningen 1. april 1924. Han drev den helt frem til hans søn Arthur Andersen junior overtog forretningen den 1. juli 1963.

Tinggaard træder ind

1. april 1973 trådte Karsten Tinggaard, der er dattersøn af Arthur Ingvard Dahlsgaard Andersen, ind i vognmandsvirksomheden som kompagnon, hvor han indtil den 1. juli 1986 ejede firmaet med 50 procent i et interessentselskab med sin morbror. Herefter overtog han forretningen helt.

Senere samme år blev virksomheden flyttet til Grønlandsvej 26 i Horsens, hvor der blev opført en kontorpavillon ved siden af firmaets store hal, som bl.a. bruges til opbevaring af træ.

I 1992 indtrådte der flere anpartshavere i virksomhedens ejerkreds og i 1996 flyttede virksomheden fra nr. 26 til nr. 22 på Grønlandsvej, hvor der samtidig blev udvidet med en ekstra kontorpavillon.

Femte generation

I 2002 trådte femte generation ind i virksomheden. Det skete da Søren Tinggaard, der er søn af Else og Karsten Tinggaard, efter at have afsluttet transportlæreuddannelse og samlet erfaringer hos et lignende vognmandsfirma, blev ansat. Søren Tinggaard indtrådte 1. januar 2006 som medejer af virksomheden.

I 2008 blev der opkøbt en anden vognmandsforretning i området, hvilket betød en kraftig udvidelse af aktiviteterne. Året efter blev der for at styrke virksomheden under krisen etableret en professionel bestyrelse, der siden har skåret virksomheden til i forhold til de nye tider.

Administrationen af de to virksomheder er slået sammen og på en nytilkøbt grund på Endelavevej på 10.000 m2, blev der etableret en ny stor administrationsbygning.

Den nye professionelle bestyrelse og et skarpt fokus på forretningen har allerede båret frugt. Her i marts 2013 præsenterede Anpartsselskabet Arthur Andersen Transport et godt solidt regnskab.

- Vi er glade og tilfredse med dette regnskab, hvor omsætningen har været status quo i forhold til året før, men bundlinjen er bedre end året før, og det kan i høj grad tilskrives et stærkere fokus, siger Karsten Tinggaard.

Glade for at drive vognmandsforretning

Både Karsten Tinggaard og sønnen Søren Tinggaard er glade for at de har valgt at drive vognmandsvirksomhed.

- Når det hele lykkes og kunderne får løst deres opgaver – ja, så er det sådan en dag, man ved hvorfor man har valgt at blive vognmand, siger Karsten Tinggaard.

- Hvis jeg skulle være vognmand for at transportere pallegods, var jeg holdt op, supplerer Søren Tinggaard, der er glad for nichen med kraner og specialtransport.

Arthur Andersen Transport har spredt sine aktiviteter ud over et stort felt, med løsning af alle typer kranopgaver, transport af både og specialudstyr, udlejning og transport med containere, hvor virksomheden råder over ca. 250 containere og i det hele taget løsning af mange forskellige transportopgaver. Feltet dækker også opgaver med at udføre Studenterkørsel. Til det brug råder virksomheden over en ældre flot veteranlastvogn i form af en legendarisk Mercedes-Benz 312.

Håb endnu

Karsten Tinggaard, der har 62 år på ”tælleren”, og som har været med i virksomhedens drift siden april 1973 har ikke planer om at trække sig tilbage. Og som 32-årig har Søren Tinggaard mange år på bagen endnu.

Søren Tinggaard har planer om at udvikle virksomheden mere på områder som kraner og affaldshåndtering, der i forvejen er kerneområder for virksomheden.

- Vi har selvfølgelig brug for en vis volumen i vores kundekreds, men vi betjener også de små kunder og kranvognene opererer mest regionalt i en afstand af 60-70 km fra Horsens, hvor både Aarhus, Kolding og Brande hører ind under det naturlige kundeområde, siger Karsten Tinggaard.

I de seneste år har Arthur Andersen Transport dog været ramt af at der ikke er blevet bygget så mange huse, så hele den sektor har haft et meget lavt aktivitetsniveau.

Søren Tinggaard kører i sommerhalvåret ofte med en lastvogn, hvorimod Karsten Tinggaard ikke har kørt lastvogn i de sidste mange år.

Ikke noget mod miljøzoner

Hos Arthur Andersen Transport har man ikke noget mod miljøzonerne, og ser faktisk gerne at der kommer flere til glæde for miljøet.

- Vi er ikke bange for den slags og vi vil selvfølgelig investere i Euro 6 lastvogne, næste gang vi skal anskaffe os nye lastvogne, siger Karsten Tinggaard.

På det personalemæssige plan er vognmandsvirksomheden stabil med mange chauffører, som har været ansat i mange år. Vognmandsvirksomheden er nærmest på forkant, når det gælder uddannelse og har indtil for kort tiden siden haft to chaufførelever. Den ene der dog blev uddannet og fortsat i virksomheden, så for tiden er der kun en chaufførelev.

Virksomheden har ikke færre end to kranførere med til konkurrencen Årets Kranfører, som afholdes på Transport 2013 i Herning.

Sjette generation?

Spørgsmålet er, om der også kommer en sjette generation i firmaet. Søren Tinggaard er gift med Pernille og sammen har de drengene Axel og Emil, der er henholdsvis 5 og 3 år. Så det vil tiden vise.

I anledning af de to jubilæer afholdes der den 13. april fra 11 til 16 en reception på Hotel Scandic Bygholm Park i Horsens.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062