Fragtmænd frygter vejarbejde
- Det er da, på godt jysk, træls.
Sådan lyder dommen over det kommende byggeri af jernbanen fra København til Ringsted fra Peter B. Jepsen, administrerende direktør i transportvirksomheden Danske Fragtmænd.
Byggeriet vil medføre historiens mest omfattende vejarbejde ved Køge Bugt-motorvejen, som jernbanen skal løbe langs med. Og ud til netop denne motorvej har Danske Fragtmænd - i lighed med mange andre danske virksomheder - flere store lagerbygninger.
- Vi har 1.500 biler på vejene hver dag. De vil uvægerligt komme til at holde i kø. Selv om vi vil forsøge at lægge flere transporter om natten, kan vi ikke undgå myldretiden. For vi leverer varer til butikkerne og fabrikkerne om morgenen, så vi kan ikke slippe for køerne, som bliver helt uoverskuelige, siger han til dr.dk.
Som led i byggeriet skal der blandt andet bygges 88 broer og fire tunneller.
Til og med 2016 vil byggeriet medføre omlagte vejbaner, nedsat hastighed og bilkøer på op til tre kilometer. I alt skønnes det, at 106.000 trafikanter og 16.000 virksomheder vil blive generet af trafikomlægningerne.