Nyt tippeladsvogntog til Nymann
Vognmand Poul Eli Nymann, Skørping, har fået leveret et nyt vogntog, bygget op til fodertransport.
Lastvognschassiset er en Volvo FH 500 8x4 med tridembogie. Motoren er en EEV-version, transmissionen er Volvos kendte I-Shift og vognen er også udstyret med VEB+ motorbremse. Førerhuset er et Volvo Globetrotter, og der er også tænkt på trafiksikkerheden med ACC, der er en radarbaseret afstandsmåler, som er integreret med cruisecontrollen og bl.a. indeholder bremsefunktion ved for kort afstand til forankørende.
Vognen er også udstyret med Volvos flådestyringssystem Dyne-Fleet.
Opbygningen er lavet af Skelhøje Vognfabrik i Skelhøje og omfatter en Hiab XS 166 Hipro kran, 20,5 Tm krankonsol, hydrauliktank med en kapacitet på 200 liter, et SVF tippelad med trevejs tip, 1.800 mm høje sider, rustfri kornlem, rustfri bund og tredelt udfald. VBG har leveret en 57 mm VBG-påhængsvognskobling.
Desuden har lastvognen tilkoblet en ny SVF påhængsvogn, der har et lad på 7.500 mm i længden, og 1.800 mm høje sider, rustfri kornlem, rustfri bund og firedelt udfald.
Vogntoget, der har en tilladt totalvægt på 54 ton, er udstyret med vægtsystem fra Load Master, der bl.a. har en trådløs fjernbetjening.
Lakeringen er lavet af Nordjysk Autolakering, Volvo Truck Center Danmark har leveret chassiset, hvor Claus Jacobsen har stået for salget, mens Leif Jørgensen, Skelhøje Vognfabrik har solgt og leveret både påhængsvognen og opbygningen.