23948sdkhjf

Scania fører i den tunge ende

Volvo er – i hvert fald for en stund – fortrængt fra positionen som danske vognmænds foretrukne lastbilmærke i segmentet over 16 tons totalvægt.

Volvo er – i hvert fald for en stund – fortrængt fra positionen som danske vognmænds foretrukne lastbilmærke i segmentet over 16 tons totalvægt.



Som TTN kunne berette 3. marts så snappede Scania ærkerivalen Volvo i hælene ved udgangen af februar, hvor Volvos markedsandel lå på 30,7 procent tæt fulgt af Scania med 29,6 pct.

I Scania’s danske afdeling kan man nu glæde sig over, at Scania 12. Marts har overhalet Volvo i den tunge ende. Scania i Danmark har fra nytår og frem til 12. Marts leveret 151 nye lastvogne – to mere end Volvo. Dermed er Scania oppe på en markedsandel på 29,4 pct. mod Volvos 29,0 pct.

Det er dog langt fra givet, at Scania formår at fastholde positionen måneden ud – svaret foreligger i starten af april, når De Danske Bilimportører har fået opgjort antallet af nyindregistrerede lastvogne over 12 tons totalvægt.

Skæv periode

Som ved udgangen af februar bekræfter Scanias opgørelse per 12. marts, at markedet for lastvogne over 16 tons totalvægt, er i opbrud. Mercedes-Benz har næsten fordoblet sin markedsandel til 18,7og fortrængt MAN – der er faldet fra 15,2 pct. i samme periode i 2012 til 12,8 pct. - fra tredjepladsen.

Det er også værd at bemærke, at Renault har leveret lige så mange lastvogne i den tunge ende som DAF, der har oplevet en markant nedgang i antallet af nyindregistreringer. Iveco har også måtte notere en nedgang fra 6,4 pct. af markedet i perioden i 2012 til 4,5 pct. i år.

Forskydningerne på markedet falder sammen med et markant dyk i antallet af nyindregistreringer sammenlignet med 2012. Hvor der fra 1. Januar til 12. Marts i 2012 blev skruet nummerplader på 750 nye lastvogne i Danmark, så er tallet i samme periode i år faldet til 514 – et fald på 31,5 pct.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062