23948sdkhjf

Fradømt førerretten trods usikkerhed om tachograf

Lastvognschauffør mistede kørekortet i et halvt år selv om ekspertvidner bekræftede, at der er eksempler på utilsigtet registrering af køretid.

Lastvognschauffør mistede kørekortet i et halvt år selv om ekspertvidner bekræftede, at der er eksempler på utilsigtet registrering af køretid.



En østjysk chauffør, har netop fået en dom på et halvt års ubetinget frakendelse af kørekortet og en bøde på 7.700 kr. ved Retten i Viborg, fordi han for knap 5 år siden kørte med en lastvogn, hvor den digitale fartskriver angiveligt pludselig sprang over på andet arbejde.

- Jeg holdt ude på Aarhus Havn, hvor jeg under læsningen holdt pause og derfor sad inde i lastvognen og spiste min mad. Pludselig opdagede jeg, at fartskriveren var hoppet op på ”andet arbejde”, hvilket jeg blev noget forbavset over. Der var afholdt et kvarters pause og 18 minutter på andet arbejde. Jeg tænkte efterfølgende ikke mere over det, indtil da vognmandsfirmaet, som nu ikke eksisterer mere, blev udsat for en firmakontrol for maj 2008, og jeg i 2009 blev præsenteret for at skulle af med kørekortet i et halvt år og en stor bøde på 7.700 kr. i tilgift.

Da chaufføren mener, at han ikke har overtrådt køre- og hviletidsreglerne, nægtede han sig skyldig i anklagerne.

- Der findes dokumenter med eksempler på at en tachograf f.eks. kan blive påvirket af enten høj sø eller stærk vind og derved kan den hoppe og det samme kan f.eks. gøre sig gældende ved f.eks. entreprenørkørsel, når der lastes med gummiged, fortæller chaufføren til TTN.

- og alligevel skal jeg dømmes.

Chaufføren siger,at han sandsynligvis vil anke dommen, som han finder dybt krænkende for hans retsbevidsthed, for han har siden været med i flere virksomhedskontroller i det firma han nu er ansat i og der har aldrig været noget at komme efter.

Samtidig er sagen også snart fem år gammel, så den burde være forældet siger chaufføren til TTN.

Dommen

TTN har efterfølgende fået adgang til dommen. Her fremgår det, at der er tale om 12 forhold, hvor enten køretiden er overskredet eller de lovpligtige hvil på 45 minutter ikke er afholdt. Chaufføren er fradømt førerretten for i to tilfælde at have overskredet køretiden med mere end 30 procent. Det skyldes ifølge chaufførens forklaring til retten, at den digitale tachograf i flere tilfælde automatisk er ”sprunget” væk fra pause-mode, selv om chaufføren holdt pause. Dermed fremstår de afholdte pauser som for korte og køretiderne som for lange ifølge kontrolapparatet.

To eksperter – en fra ITD og en fra Rigspolitiets Tungvognssektion – bekræftede begge, at der er dokumenterede eksempler på, at den digitale tachograf foretager utilsigtet registrering af køretid fordi vogntoget bliver udsat for en ydre påvirkning som kraftige vindstød. Det kan i sjældne tilfælde få den bevægelsessensor, der er monteret på lastbilens drivlinje, til at tro gearkasse og dermed motor er sat i gang.

Det fremgår af dommen, at retten ikke finder det godtgjort, at der har været problemer med den pågældende tachograf. Retten henviser blandt andet til, at chaufføren har forklaret, at han i forbindelse med kørslen for det nu lukkede vognmandsfirma, foretog mange stop i løbet køretiden – det kan dog ikke dokumenteres på udskrifterne fra kontrolapparatet. Heller ikke chaufførens forklaring om, at han under et senere værkstedsbesøg i Norge har fået forevist en fejludskrift fra tachografen, gjorde indtryk på retten.

Retten anerkender dog, at sagen – der første gang blev behandelt ved retten i juni 2010 – har varet urimeligt lang tid. Derfor blev bødestraffen nedsat.

Men retten mente samtidig, at to overtrædelser af køretiden på mere end 30 procent har så alvorlige trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, at anklagemyndighedens påstand om en fradømmelse af førerretten i et halvt år, ikke kunne afvises med henvisning til den lange sagsbehandligstid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078