ITD: Langsigtede visioner vil give danske veje i topklasse
De politiske forhandlinger om finansieringen af en ny Storstrømsbro er netop afsluttet.
Resultatet blev, at midler fra Infrastrukturfonden betaler for Storstrømsbroen.
Som udgangspunkt er sparede penge fra indkøbet af et nyt signalsystem til den danske jernbane blevet reserveret til at betale for en ny Storstrømsbro til 3,9 milliarder kroner.
Dagens aftale indeholder ingen andre vejprojekter. Beslutningerne om dem er udskudt, angiveligt indtil regeringen frigiver afsatte penge til motorvejen mellem Holstebro og Herning.
ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun peger på, at Vejdirektoratets beregninger afslører et behov for 27 milliarder kroner på umiddelbart realiserbare vejprojekter, hvoraf der allerede er lavet VVM-undersøgelser på nogle.
- Derfor er vi også godt tilfredse med Venstres melding om, at partiet gerne havde set en række andre grydeklare vejprojekter komme med i dagens aftale. Forhåbentlig sker der noget på denne front snart, siger Poul Bruun.
Den store udfordring – og de store muligheder - er dog et helt andet sted:
- Vi savner en visionær og langsigtet strategi for fremtidens infrastruktur i Danmark. Infrastrukturkommissionen kiggede kun 15-20 år frem. Regeringen bør nedsætte en kommission, som tegner visioner for, hvordan infrastrukturen skal se ud i 2050, lyder det fra Poul Bruun.
- Det helt store mål er at få dobbeltsikret det store motorvejs-H, så de nuværende motorveje bliver aflastet af parallelle motorveje. Det sikrer størst mulig kapacitet. Samtidig er Danmark i dag utroligt sårbart. Hvad sker der, hvis et skib sejler ind i Storebæltsbroen og gør broen ubrugelig i en periode? Hovedåren for personbiler, lastbiler og tog bliver skåret over med næsten ufattelige følger.
Den langsigtede drøm på asfaltsiden er derfor at få bygget en Kattegatbro, så dobbelt-H’et på tværs af Danmark er på plads. I Jylland vil Hærvejsmotorvejen sikre trafikken fra nord til syd.
Samtidig gælder det om at få styr på Jyllands-korridoren til Hamburg både på skinne- og asfaltdelen.
- På kort sigt vil investeringer i infrastrukturen sikre arbejdspladser i den nuværende krisetid. Samtidig viser alle erfaringer, at ny infrastruktur giver varig vækst og velstand, siger Poul Bruun, som opfordrer politikerne til at se på OPP-finansiering af projekterne.